BARDUFOSS: Ordene tilhører Reidun Traasdahl Nilsen. I dag medeier og direktør for Rundhaug gjestegård, men for noen år siden sterkt delaktig i realiseringen av Midt-Troms som ”Snowmanland”.

Begrep

– Vi må ikke la gullkortet forsvinne ut av regionen. At Rovaniemi ser ut til å stikke av med snowman-konseptet som de gjorde med julenissen er til å gråte over. Det er vårt prosjekt, vi var først og vi utarbeidet et helt fantastisk konsept rundt Snowmanland. Alle involverte drev produktutvikling, og ikke minst ble det laget flere utredninger om effekten av Snowman brukt som merkevare. Midt-Troms regionråd vedtok også Snowman som merkevare for regionen. Derfor må vi ikke la dette fare, sier Traasdahl Nilsen.

Bunntro

– Jeg er helt sikker på at snømannen som fyrtårn skal kunne skaffe regionen gjester fra hele verden. Vi fikk så mange ganger bekreftet da vi reiste rundt og markedsførte konseptet, at snømannen som merkevare vekket begeistring, engasjement og interesse hos utlendinger, sier Traasdahl Nilsen.

Hump i veien

– I mitt hode er det bare en hump i veien akkurat nå. Årsaken til at jeg er sikker på det er at jeg har vært ute i verden og solgt dette konseptet. Jeg bruker også snømannen aktivt den dag i dag i markedsføringen av Rundhaug gjestegård, og jeg opplever akkurat den samme effekten av snømannen nå som da. Jeg er forbauset over hvor stor virkning konseptet har, selv med vår lille markedsføring, sier Traasdahl Nilsen.

Hun mener det ikke er for sent for reiselivet i Midt-Troms å ta opp hansken igjen.

– Produktet og merkevaren er der. Får vi kapitalen som trengs for å legge dette ut i markedet vil vi få effekt. Men toget går nå. Det må satses nå, før finnene tar snømannen for godt, mener Traasdahl Nilsen.

Snowmanprosjektet var noe Even Hegbom hadde stor tro på. Men da Hegbom forsvant i 2012 forsvant også motoren i prosjektet. Foto: Stian Jakobsen