• 2019 var sist nordmannen kjørte i denne klassen, også den gang for Hyundai.

  • To av de tre siste årene har han blitt verdensmester i den nest gjeveste klassen, begge med Skoda.

  • Mikkelsen tok VM-bronse i toppklassen i 2014, 2015 og 2016 for VW.

– Det har vært en lang vei tilbake. Det er sykt deilig å være her, sier Mikkelsen til VG fra Hyundai-fabrikken i Tyskland.

– Tvilte du på at du ville komme tilbake?

– Ja, jeg var usikker på om jeg ville få en ny sjanse. Jeg blir jo eldre og litt mentalt forberedt på at det ikke kom noen ny sjanse. Nå får jeg det likevel. Det er dritkult.

– Det er en utrolig sjanse jeg får. Ikke bare for neste år, men muligheten videre fremover. Men da må jeg levere. Alt er opp til meg.

Andreas Mikkelsen kjørte sist i den gjeveste VM-klassen i 2018 og 2019, også den gang for Hyundai. Den bilen var han ikke helt venner med.

– Nå er det en helt ny bil, nye regler og nye folk. Jeg gleder meg til å teste den bilen. Det skjer til neste uke. Og Hyundai har fått flere av de tekniske folkene som jeg jobbet med i VW, Så det ser veldig bra ut.

Andreas Mikkelsen er opprinnelig alpinist, men slo seg med da Petter Northug (t.h.) hadde sitt Janteloppet i 2019. Foto: Olav Stubberud / Red Bull Content Pool

Thierry Neuville og Ott Tänak blir Hyundais to hovedsjåfører som tidligere, men Mikkelsen skal kjøre den tredje bilen og får omtrent halv VM-sesong. De to andre på denne bilen er Esapekka Lappi og Dani Sordo.

– Jeg skal kjøre samtlige asfaltløp, blant annet åpningen med Monte Carlo-rallyet, forteller Mikkelsen, som i mange år har vært bosatt i nettopp Monaco.

– Min jobb blir å hjelpe Neuville og Tänak til å bli verdensmestere, og ta fabrikktittelen tilbake til Hyundai fra Toyota.

Etter å ha imponert stort med Skoda i den nest gjeveste klassen i 2023, fikk Mikkelsen tilbud både fra Ford og Hyundai. Og endte altså opp med den koreanske bilfabrikken.

I 2023 er det bare fire førere som har kjørt samtlige løp i VM; Ott Tänak (Ford), Esapekka Lappi (Hyundai), Thierry Neuville (Hyundai) og verdensmesteren Kalle Rovanperä (Toyota).

Torstein Eriksen (t.v.) og Andreas Mikkelsen jubler over VM-gull i den nest gjeveste VM-klassen i 2023. Det skjedde med Skoda-teamet Toksport. Foto: @World / VG

– Hvis jeg leverer bra, så kommer det sikkert muligheter også i årene fremover. Jeg har veldig troen på dette.

Med seg som kartleser får han Torstein Eriksen - slik at det blir en helnorsk bil.

– Bedre kartleser er det ikke mulig å få, fastslår Mikkelsen.

Andreas Mikkelsen debuterte i rally-VM allerede i 2006. Da hadde han lagt en lovende alpinkarriere bak seg for å satse på motorsport. Han kjørte fem år for VW - noe som ga tre VM-bronser.

PS: Norge har ett VM-gull i rally - Petter Solberg for temmelig nøyaktig 20 år siden.