– Stort større kan det ikke bli, gliser hun fra Saudi-Arabia der den såkalte Extreme E-serien starter opp til helgen.

De to mennene ved hennes side trenger ingen presentasjon for dem som følger med i Formel 1:

  • Teameier er Jenson Button (43), som i 2009 ble verdensmester og som kjørte sitt siste løp i 2017. Han har kjørt for syv ulike Formel 1-team og blant annet vært teamkollega med Lewis Hamilton.

  • Heikki Kovalainen (41) kjørte Formel 1 fra 2007 til 2013 for i alt fem ulike Formel 1-team. Han har én løpsseier å se tilbake på - Ungarn Grand Prix i 2008.

– Målet er å bli bedre og bedre. Jeg har ingen store forventninger til Heikki, da det er hans første opptreden i bilen i helgens løp - men han vil sikkert lære seg både bilen og det å kjøre i terreng. Jeg har stor tro på samarbeidet mellom oss, sier Hosås til VG.

– Man er jo avhengig av at begge gjør det bra, men mine ambisjoner er å gjøre det så godt jeg kan og utfordre meg i nye terreng, som nå i sanden i Saudi-Arabia.

SJEFEN: Jenson Button på Fontana i California sammen med sønnen Hendrix nylig. Foto: Gary A. Vasquez / Reuters

Før 2022-sesongen ble hun hentet til Extreme-E-serien som reserve, men en skade gjorde at hun raskt fikk sjansen. Så gikk ferden videre til Jenson Buttons team JBXE, der hun ble teamkompis med svenske Kevin Hansen. Nå overtar altså den tidligere Formel 1-profilen Kovalainen denne plassen.

– I Extreme-E er det full likestilling; én mann og ei dame, forteller Hosås.

– Elektriske biler er fremtiden. Og jeg har alltid drømt om å drive med motorsport på heltid. Nå har jeg sjansen til det. Jeg har fått drømmesjansen.

Som en av få norske motorsportsutøvere får Hosås nå betalt for å kjøre. Extreme-E er en serie med batteri-elektriske terreng-racere som konkurrerer rundt på kloden.

Oppgaven er - i tillegg til å komme først til mål - også å tenke miljø.

– Jeg er glad for å kunngjøre Heikki er vår nye mannlige sjåfør og at Hedda blir med videre, sier Jenson Button i en pressemelding.

RESERVEFØRERE: Andreas Bakkerud og Tamara Molinaro. Foto: Extreme-E

Button hadde i sin tid norske Harald Huysman som sin manager og har et godt forhold til Norge. Huysman ble senere kjøpt ut av den kontrakten.

Om Kovalainen sier han:

– Det er strålende for teamet og serien at vi kan bringe inn et så etablert navn og som jeg har kjørt mot Formel 1.

– Hedda fortsetter å gjøre store fremskritt i bilen. Hun fortjener plassen fullt ut, sier Button.

Den 230 cm brede og 1780 kilo tunge bilen akselerer fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder og motoren kan ha inntil 680 hestekrefter.

Hedda Hosås forteller at hun startet med motocross - på to hjul - da hun var 15, men hadde også lyst til å prøve bilcross, som faren og broren drev med.

– Broren min sa hvis jeg noen gang kom til å slå ham, så ville han slutte. Jeg brukte ikke så lang tid på det, og han holdt ord da det skjedde!

Som vossing er hun glad over å ha sambygdingen Kari Traa som en av sine sponsorer.