Tour of Scandinavia er en del av kvinnenes verdensturné, som er det høyeste nivået på landeveissykkel. Det er etterfølgeren til Ladies Tour of Norway (2014–2021), som ble sendt årlig på TV 2 utenom ett år da NRK hadde rettighetene.

I 2023 ble ikke rittet sendt på TV 2, men Eurosport 1/discovery+. Samtidig måtte rittet nedskalere fra seks til fem etapper på grunn av økonomitrøbbel.

– Uten nasjonal mediedekning så er det ikke rom for et World Tour-ritt på sykkel i Norge. Så enkelt er det, sier daglig leder for rittet Roy Moberg til VG.

VG har tidligere omtalt medieeksperter som spår at idrettene selv må betale for å få TV-tid for sin idrett. Det var ikke langt unna i dette tilfellet.

– Vi tilbød TV 2 rettighetene gratis, samt dekning av reise og hotellkostnader for TV 2 sitt eget personell, men de valgte likevel å takke nei. Jeg tror ikke de hadde gjort det samme om det hadde blitt arrangert et World Tour-ritt for herrer i Norge, hevder Moberg.

– Vi mener potensialet er stort både i forhold til sponsorer og antall seere, men trenger partnere som ser verdien av å investere i kvinneidrett og som er villig til å tenke nytt og langsiktig.

Mari Hole Mohr på podiet etter at hun ble beste norske på siste etappe av Tour of Scandinavia i 2022. Foto: Terje Pedersen / NTB

TV 2s sportsredaktør Vegard Jansen Hagen svarer at «gratis» dessverre ikke finnes i sportssendingens verden.

– Det er alltid interne kostnader som løper. I tillegg handler det om kapasitet og kvalitet. Med svært få unntak sendte vi sykkel hver dag fra Tour de France startet 1. juli til La Vuelta var ferdig 17. september. Kapasiteten var sprengt, ganske enkelt, sier Jansen Hagen til VG.

Jansen Hagen mener ingen er tjent med at TV 2 leverer sendinger på et nivå under det seerne forventer av kanalen.

– Det handler ikke om det er kvinner eller herrer. Det handler om kostnader og inntekter, kapasitet og kvalitet, og respekt for allerede inngåtte avtaler som skal gjennomføres.

TV 2 har tidligere i år varslet et kostnadskutt på 400 millioner kroner.

– Ingen har satset mer enn TV 2 på kvinnesykling. På reportasjer, stadig nye rettigheter og serier. Den påstanden faller på sin egen urimelighet.

Tour of Scandinavia-sjefen er skuffet over at kanalen ikke ser potensialet i rittet.

– Jeg kan forstå skuffelsen, men vi ga tidlig i år beskjed om at vi ikke fikk til dette i år, sier Jansen Hagen i TV 2.

Roy Moberg hinter til at de kommer til å gjøre det samme i 2024: Å tilby rettighetene «gratis».

– Som arrangør må vi ta alle kostnadene knyttet til TV-produksjonen på egen regning. I år utgjorde dette ca. 4 millioner kroner. Vi kommer allikevel, om nødvendig, til å tilby rettighetene for Norge gratis også for 2024. Forutsatt at TV 2 eller noen andre riksdekkende aktører ønsker å bidra til å utvikle produktet sammen med oss.

Som det er i andre deler av sportsverden, er det et tøft sponsormarked også for Tour of Scandinavia. Det skriver den daglige lederen under på.

– Det er primært undertegnede som jobber med å skaffe inntekter og vi balanserer et budsjett på ca. 14,5 millioner kroner i år. Det sier seg selv at det ikke er bærekraftig at en mann på fritiden skal skaffe til veie et slikt stort beløp.

I en tidligere versjon stod det at rittet ikke ble sendt på norske TV-skjermer i det hele tatt. Det stemmer ikke. Rittet ble sendt på Eurosport 1/discovery+. Feilen ble rettet mandag 16. oktober klokken 15.35.