– Jeg må si jeg følte meg temmelig liten før hjernevinningene begynte å fungere, sier Per H. Abrahamsen (71) om situasjonen han befant seg oppi i slutten av juli.

BERGINGSSELFIE Per H. Abrahamsen sørget for å ta en liten selfie med kona Åse inne i bergingsbilen.

Han og kona var nemlig på tur til Hammerfest, og hadde lagt opp ruta dit gjennom Finland. Der, midt i de finske skoger og milevis fra nærmeste bebyggelse, punkterte det ene dekket på bobilen. Med tanke på at han befant seg midt i ødemarka, så Abrahamsen dystert på det hele.

– Jeg så for meg at vi sikkert kom til å bli værende i Finland i to-tre dager før nytt dekk kom på plass. Bobildekkene er jo litt kraftige saker, så jeg tenkte at vi måtte vente på å få de tilsendt sørfra, sier Abrahamsen.

Mannevond klegg

Det var imidlertid en lite forlokkende tanke, spesielt siden de finske skogene var noe mer spekket av insekter enn det han og kona til vanlig setter pris på. Abrahamsen beskriver spesielt kleggen som ilsken, og nesten direkte mannevond.

– De bare satt på rutene og venta på at jeg skulle komme ut, fleiper Abrahamsen.

Etter å ha fått summet seg ringte han til forsikringsselskapet, Tide Forsikring. Med hjelp fra GPS-koordinater og Frank Ivar Falsen, som jobber i forsikringsselskapets kontor i Midt-Troms, fant 71-åringen ut at han og kona var strandet sånn omlag midt mellom de to byene Kolari og Munio.

– Falsen forsikring begynte å trekke i trådene, først ved å ringe Falck Norge, og senere til Falck utland, forteller Abrahamsen.

– Helt Mercedes

Falsen forsøkte også å få sendt et nytt dekk fra Munio med redningsbilen fra Falck utland, men det viste seg at riktig dekk ikke var å oppdrive der. I nabobyen Kolari derimot viste det seg imidlertid å være en dekksentral, hvor Abrahamsen kunne velge og vrake i dekk.

HJALP Frank Ivar Falsen i Tide Forsikring var bare glad for å kunne hjelpe Abrahamsen.

– Jeg ventet rundt en time før Falck-bilen dukket opp, og fikk tauet meg til Kolari. Der betalte jeg en kar litt i overtid for å få skiftet dekket samme dagen, og resultatet ble at jeg under fire timer etter punkteringa var på hjul igjen, forteller Abrahamsen.

Han ble så fornøyd med måten situasjonen ble håndtert av forsikringsselskapet, at han rett og slett måtte fyre av gårde et aldri så lite skrytebrev til Falsen og Tide Forsikring.

– Alt var bare helt Mercedes, og det endte med å bli en liten solskinnshistorie, sier Abrahamsen strålende om situasjonen.

Veldig hyggelig

Frank Ivar Falsen sjøl synes det er hyggelig å motta ros fra Abrahamsen.

– Det skjer ikke daglig, men det hender fra tid til annen at man får brev, telefoner eller tekstmeldinger der folk takker for hjelpa. Det er kanskje spesielt når man er i det kreative hjørnet for å finne løsninger at det skjer. For eksempel berget vi nylig en familie hjem med hurtigruta, etter at de hadde fått feil på bilen. Dette var en løsning som verken kunden eller vår skadeavdeling hadde hørt om tidligere. Klarer vi å etterleve kundens ønsker, uten at det koster skjorta, får man som regel fornøyde kunder.

Bergingsselfie: Per H. Abrahamsen sørget for å ta en liten selfie med kona Åse inne i bergingsbilen. Foto: Privat Foto: Privat