SILSAND: – Jeg og min tyske forretningspartner Guido Sobbe synes det er utrolig artig å få ta del i dette, og synes det er stort å få vise frem Senja live, sier Anders Hanssen til Folkebladet.

Verdens største

Han er involvert i det tyske selskapet Aurora Skycam, som er invitert på standen til Canon under IBC International - verdens største kringkastingsmesse, som går av stabelen i Amsterdam fra 9.-13. september.

SENJA Anders Hanssen omtaler streamingprosjektet fra Senja som et hjertebarn.

– Vi er invitert til Canons stand fordi vi har ganske unike produkter som vi har laget sjøl. Med dette får vi streamet direkte i full kringkastingskvalitet rett fra Senja og til konferansen med 77.000 påmeldte deltakere, forteller Hanssen.

Han legger ikke skjul på at deltakelsen er en stor mulighet for Aurora Skycam.

– Vi er det eneste firmaet fra hele verden som er invitert til å stå på Canon sin stand, noe som er ganske unikt!

Et hjertebarn

Aurora Skycam benytter seg av fjernstyrte DSLR-kameraer som viser opptak i sanntid fra flere steder i verden, inkludert Norge, Sverige og Finland. Nylig startet selskapet opp et prosjekt med live stream fra Senja. Det er disse bildene som nå streames til stormessa i Amsterdam.

– Vi har startet opp tre kameraer på Senja, men skal opp på 10-15 lokasjoner til på øya, forteller Hanssen.

Kameraer er i dag på plass på Hofsøy, i Mefjordvær og på Johnsgård. I tillegg vil det komme kameraer på Husøy, Skrolsvik, Finnsnes, Bergsfjorden, Gryllefjord, Gibostad, Botnhamn, Flakstadvåg, Ersfjord og Vangsvik.

Prosjektet profileres på sosiale medier og på egen nettside under navnet Visit Senja.

– Vi startet prosjektet Visit Senja for å vise frem hvoran vårt system kan brukes. I og med at jeg er herfra hadde jeg kjempelyst til å vise frem Senja fremfor for eksempel Finland, Sverige eller Russland i et sånt storprosjekt, sier Hanssen, som omtaler Visit Senja-prosjektet som et hjertebarn.

Ikke i konkurranse

Gjennom Visit Senjas nettside vil det være live værvarsling knytta opp mot kameraene, ruteplanlegger fra kamera til kamera og informasjon om hvor man kan finne blant annet overnattingssteder og bensinstasjoner.

– Er det ”innafor” å ta i bruk Visit-begrepet, som er mest forbundet med profilering av reiselivet i en region, til et prosjekt som dette?

– Visit-begrepet er ikke en beskyttet merkevare, det har vi sjekket mange ganger. Vi er veldig opptatte av å ikke trø noen på føttene rett og slett. Vi driver for øvrig ikke med konkurrerende virksomhet, men med en annen måte å vise frem Senja på, sier Hanssen.

Han poengterer for øvrig at de bedriftene som ønsker å ta del i prosjektet er hjertelig velkommen til det.

– Det er bare å ta kontakt. Vårt mål er å vise Senja frem til verden.