Det allerede før messa startet.

Gjennom høsten og vinteren har nærmere 400 elever i Troms skapt sine egne bedrifter. Forretningsideene er deres egne og de har registrert bedriftene i Brønnøysundregistrene, utviklet produkter, satt opp budsjetter, solgt sine varer og tjenester, hatt styremøter og stått for den daglige driften.

Nå møtes de på Fylkesmessa i Tromsø.

I år fyller Ungt Entreprenørskap 20 år og det nyter Ungdomsbedriftene godt av. Mandag kveld ble det delt ut tre priser under Festkvelden på The Edge. Klevver Ungdom vant to av dem. Herunder for Beste logo og Beste reklamefilm.

- Knallstart

Her er juryens begrunnelse:

«Vinneren av beste logo skiller seg ut med et sterkt symbol som forsterker bedriftens foretningsidé. Symbolet står godt alene og bedriften har presentert hele prosess de var igjennom for å komme fram til resultatet.»

Daglig leder i Klevver UB, Martin Sarnes, har følgende å si om de to vinnertitlene:

- Dette var en knallstart! To priser før messa har startet. Vi kommer til å gi alt i dag. Målet vårt er å komme til NM, sier han.

TIL NM

For i dag, tirsdag, er selve messedagen. Den arrangeres på Jekta Storsenter i Tromsø. Her møtes kreative og entusiastiske ungdomsbedrifter for å presentere seg selv og sine produkter.

I tillegg til ungdomsbedriftene (UB) fra de videregående skolene vil også 16 elevbedrifter (EB) fra ungdomsskoler i Sørreisa, Finnsnes, Stonglandseidet, Målselv, Kvænangen, Sand og Tromsø delta på årets messe.

Disse konkurrerer i 5 kategorier messedagen.

Det skal videre deles ut priser i 16 ulike kategorier og noen av vinnerne skal til NM for UB på Lillestrøm, for å representere Troms.