– Dette skal gi en større brukervennlighet for pasientene, sier kommuneoverlege Aslak Hovda Lien i Lenvik kommune.

Lenge har det vært mulig for pasientene tilknytta Senjalegen å bestille resepter og legetimer på nett gjennom HelseRespons-systemet. 1. juni avvikles dette systemet for Senjalegens del til fordel for et nytt system, Besøklegen.

– Dette systemet er integrert i vårt journalsystem. Her finner man de samme mulighetene som tidligere for bestilling av resept og legetimer, men i tillegg vil man også kunne gjennomføre e-konsultasjon med fastlegen sin, sier Anita Ustad, fagleder for Senjalegen Silsand.

Slipper stress

For å kunne gjennomføre en e-konsultasjon med fastlegen må man først og fremst registrere seg og logge inn på Besøklegen.no. Der inne kan man sende en melding med en beskrivelse av det man ønsker å ta opp med legen.

– Her kan du altså sitte hjemme for eksempel en torsdag kveld og sende denne beskjeden til legen, og kanskje mandagen etter kommer svaret. Med det slipper man det å måtte ta kjøreturen til helsesenteret, for så å måtte lete etter parkeringsplass og så vente på venterommet, beskriver Lien.

Skulle det vise seg at det pasienten tar opp er for omfattende eller vanskelig å løse gjennom en e-konsultasjon vil legen ta til orde for en tradisjonell legetime i stedet.

– I forbindelse med en e-konsultasjon er det fortrolige helseopplysninger som sendes mellom lege og pasient. Av den grunn er slike konsultasjoner basert på et sikkerhetsnivå fire, noe som betyr at pasientene må logge på med bank-id for å kunne ta i bruk denne tjenesten, påpeker Ustad.

Kravet om bank-id medfører at tilbudet om e-konsultasjon enn så lenge er forbeholdt voksne over 18 år.

Samme som en vanlig time

– Sparer dere legeressurser på å tilby e-konsultasjoner?

– Det kan tenkes at det vil frigjøre noen ressurser, men det kommer også an på hvor stor pågangen på denne tjenesten blir. Ved å åpne for e-konsultasjoner kan det også være at vi får inn henvendelser som vi uten dette tilbudet ikke ville fått inn, sier Monica Kvalvik, fagleder for Senjalegen Finnsnes.

Kommuneoverlege Lien understreker at det uansett er brukervennlighet og tilgjengelighet som er hensikten med det nye tilbudet.

– En e-konsultasjon er nyttig ved enkle spørsmål om kjente sykdommer hos pasienten, henvisninger eller medisinering. En e-konsultasjon skal ikke brukes til akutte eller komplekse spørsmål. I slike tilfeller må pasienten ta kontakt med legekontoret for en ordinær konsultasjon.

Kan fortsatt ringe

Med Besøklegen-systemet får pasientene også en ny mulighet når det gjelder bestilling av tradisjonelle legetimer. Når man logger seg inn vil man nemlig få oversikt over tilgjengelige timer hos fastlegen, og ut ifra dette kan man selv velge tidspunktet som passer best.

– Akkurat som når man bestiller time hos frisøren, poengterer Lien, som legger til at en slik tilrettelegging er i tråd med samfunnsutviklinga.

De som ikke er bekvemme med internett og dataverktøy trenger imidlertid ikke å fortvile.

– Man trenger ikke være dataekspert for å bestille time på nett, men de som ikke er komfortable med dette må gjerne ta direkte kontakt med legekontoret. Vi kommer fortsatt til å ha en del timer tilgjengelige for de pasientene som ønsker å ringe og bestille legetime, sier Kvalvik.

I utgangspunktet er tanken å ha en 50-50-fordeling av legetimene, der halvparten gjøres tilgjengelig på nett, og den andre halvparten forbeholdes øyeblikkelig hjelp og de som vil sette opp timer telefonisk.

SYSTEM: Slik ser innloggingssiden til Besøklegen.no ut. Foto: Maria Holm Simonsen