SOLLI: Lakkeringsmaskinen og en gasstørke er de siste av flere gode investeringer som gjør Solli Trevarefabrikk AS til en kompakt og moderne arbeidsplass.
Folkebladet-TV: Vidundermaskin med helsegevinst
Lakkerer Stian Hansen er takknemlig for den nye vidundermaskinen som har overtatt hele lakkeringsjobben.
– Tidligere stod vi og sprayet alt for hånd, åtte timer hver dag. Nå står vi og legger delene på transportbåndet og tar imot dem i andre enden, forklarer Stian Hansen.
Effektivt
Daglig leder Arnulf Hanssen ser både effektivisering og helsegevinter ved å investere i lakkeringsmaskinen.
– Vi har effektivisert ved at en mann er flyttet fra lakkavdelingen og over i annet arbeid. Sånn sett har vi tjent en mann. I tillegg er det mye mindre slitasje på arbeiderne, sier Arnulf Hanssen.
Hanssen presiserer at det er viktig å være konkurransedyktig og følge de teknologiske utviklingen.
– Vi fornyer oss etter hvert som tida forandrer seg og føler at vi klarer å være en moderne bedrift.
Kvalitet
Arnulf Hanssen forteller at markedet har endret seg gjennom årene og at det tidligere var få trapper som skulle lakkeres i motsetning til i dag hvor 80-90 prosent skal være ferdig lakkert. Dermed ble lakkavdelingen en flaskehals i produksjonen.
Dette bekrefter lakkerer Stian Hansen.
– Da vi sprayet for hånd hadde vi ikke kapasitet til å ta igjen tapt arbeid, men nå er det ikke noe problem, forklarer han.
I tillegg ser han kvalitetsforskjeller ved at maskinen legger lakken likt hver eneste gang, noe som de ikke klarer ved å spraye for hånd.
Trapp er møbel
Solli Trappefabrikk AS har 13 ansatte; 11 i produksjonen og to i administrasjonen.
Markedet og kundene er geografisk plassert over hele Nord-Norge og bedriften er størst i landsdelen innen trappeproduksjon. Bedriften har budsjettert med en omsetning på 13 millioner i 2015. Bedriften produserer 10 trapper i uka og Hanssen forteller om en ordretilgang som er større enn tidligere år.
– Markedet for trapper har endret seg og trappa har blitt som et møbel. Det er ofte det første du ser når du kommer inn i et hus og folk ønsker å gi et godt førsteinntrykk, forklarer Hanssen.