Studenten fra Sørreisa, Elise Christin Lind Hjemlyh er strålende fornøyd med plasseringen denne helgen i konkurransen hvor de bidro med deres el-bilprosjekt DNV GL Fuel, som skal bidra til miljøvennlig bilkjøring i fremtiden.

Konkurransen er delt i to med en «ontrack» del som består av et løp på fire forsøk der de kjører 15 runder. Dette må de klare på 35 minutter og mengde drivstoff blir sjekket før og etter løpet. Den runden de bruker minst drivstoff konkurrerer de med.

Den andre delen er «offtrack» hvor blant annet designet blir vurdert.

– På banen endte vi opp på andreplass, ikke langt bak førsteplassen under konkurransen på lørdag. Det var faktisk ikke så langt unna verdens- rekorden. Uansett er vi ganske fornøyde, sier Elise Christin Lind Hjemlyh til Folkebladet.

Design

Søndag fikk teamet vite at de ikke fikk førsteplass på «offtrack»-konkurransene, men må vente i spenning til tirsdag for å få vite om vi får en andre eller tredjeplass.

– Her deltar vi i beste marketing og design. Det blir spennende å se om vi får noen plassering her, men vi er fornøyde. All arbeid på designsiden bidro til å komme bra ut på løpet lørdag, forteller studenten.

Bilen

Tanken fremover er at de skal ta bilen fra London og hjem til Norge for å stille den ut.

– Vi skal vise den frem for skoler og vise andre elever hva som er mulig for studenter å oppnå på et år. Ønsket er at vi skal vekke interessen til fremtidige ingeniører, sier studenten.

Bilen hun har vært med å designe i denne konkurransen forteller hun skilte seg ut i London.

– Den har en bule på under-siden av karosseriet som gjør at den har et veldig aerodynamisk ytre, og den skiller seg derfor ut. Veldig mange biler er flat under, og dette grepet har gjort at den får et uttrykk som gjør den anderledes, forteller hun.

– Hva mener du funket best med bilen i løpet?

– Det er så mange ting. Jeg har vært med på å designe rattet og utformingen av bilen. Jeg er fornøyd med at alt funker. Elektronikk og motor har vært utslagsgivende for at den skal kjøre godt.

Imponert

Konkurransen hvor de møter andre lag fra hele Europa, Amerika og Asia, var også en god mulighet for å se på de andre bilene.

– Det beste med helga var å møte de andre lagene. Det var lett å kunne gå til nabolaget å lære av deres biler. På den måten fikk vi lære av hver- andre. Det er veldig mange flinke folk med, spesielt med tanke på teknikken. Jeg som er opptatt av interiøret, synes spesielt et lag hadde veldig kult karbon på knappene og innsiden, forteller Lind Hjemlyh.

NTNU har deltatt i denne konkurransen ti ganger tidligere.

– Vi bygger videre på erfaringer og løsninger fra tidligere år. Vekt, rullemotstand og aero-dynamikk er viktige faktorer. Vi presser oss selv til å forsøke nye løsninger, søke nye muligheter – hele tiden, sier teamets leder og sjåfør, Sivert Rød Hatletveit, i en pressemelding gjennom lagets hovedsponsor, DNV GL (tidligere Veritas).

Spesielt

For Lind Hjemlyh var det gøy å se bilen hun hadde vært med å designe testes på banen i denne konkurransen.

– Vi har jo testet den hjemme i Norge, og fikk testet den her på selve banen, to-tre ganger før konkurransen. Jeg har spesielt med på designet på rattet og noe interiør, og de som jobbet med motor og elektronikk på teamet var kjempe-flinke, skryter hun.

Til sammen deltok 140 lag fra 24 land i klasser hvor bilens fremdrift ble generert av elektrisitet, hydrogen eller bensin.

SJØFØR: Teamets leder og sjåfør Sivert Rød Hatletveit sier de presser på for å forsøke nye løsninger. Foto: Per Wiggo Richardsen
JUBEL: Jubelen satt løst hos NTNU-teamet som feiret en andreplass i løpet hvor de danket ut 138 andre lag. Foto: Per Wiggo Richardsen