Grasmyrskogen: Fylkesvei 229 mellom Kvannåsen og Slettemo på Senja har en lang historie. Folkebladet har tidligere skrevet om veien som Statens vegvesen i 2011, sammen med veien til Rødsand på Senja, kalte den verste blant de dårlige fylkesveiene.

Gir tillatelse

Veien er så dårlig at Statens Vegvesen nå har gitt tillatelse til å brøyte med traktor.

TILLATELSE Statens Vegvesen gir i enkelte tilfeller tillatelse til å brøyte med traktor forteller seksjonssjef Knut Øvervoll.

– Vi har vært i dialog med brøyteselskapet og sagt at de i verste fall kan brøyte med traktor, sier Knut Øvervoll. Han er seksjonssjef i vegvesenet for drift og vedlikehold i Troms.

Vegdrift AS som står for brøytearbeidet på strekningen frykter skade på vei og utstyr om de bruker brøytebil.

– Veien har et dårlig dekke. Om vi brøyter med bil for tidlig tar vi asfalt med plogen, forteller Erik Espnes, avdelingssjef i Vegdrift AS.

Udramatisk

Planen er derfor å brøyte med traktor frem til det ligger et dekke med snø og is på veien så det kan brøytes med bil.

– Det står i kontrakten at det skal brukes bil i brøytearbeidet. Derfor må vi få tillatelse dersom andre brøytemetoder skal benyttes. Det er helt udramatisk, mener Espnes.

Også på Fylkesvei 251 mellom Skaland og Bøvær har de fått tillatelse til å brøyte med traktor. Espnes forteller at tillatelsen er innhentet for sikkerhets skyld og at det handler mer om at veien er smal, enn at den er dårlig. Brøyting med traktor er derimot ikke er et ukjent scenario for selskapet.

– Vi brøyter for eksempel også en del veier på vestlandet med traktor. Det blir nødvendig når veiene er for smale eller i dårlig forfatning, forteller Espnes.

I Midt-Troms er det mer uvanlig å brøyte asfalterte strekninger med traktor.

– Det er flere grusveier som brøytes med traktor, men jeg kjenner ikke til andre asfalterte veier i Midt-Troms utenom disse to som blir det, sier Knut Øvervoll.

Utbedring

Det ble bevilget ti millioner kroner til utbedring av Grasmyrskogveien i 2010. Elleve millioner ble brukt og veien fikk i 2012 nye stikkrenner med asfaltering over. Veien mellom stikkrennene ble ikke utbedret.

– Standarden på det vedlikeholdsarbeidet som er gjort vurderes som godt, men dekkestandarden vurderes som dårlig flere steder. Årsdøgntrafikken er mellom 145 og 213 biler. Når det gjelder næringstransport, var heller ikke det en utløsende faktor til å kunne nå opp i prioriteringen for dekkelegging, så får en tro at man kommer inn i 2016. Det er i hvertfall min ambisjon, sa Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar Prestbakmo, til Folkebladet i sommer.