Fra før var det kjent at Torghatten Nord, Boreal Båt og Norled hadde levert anbud. Anbudskonkurransen har blitt gjennomført som en åpen anbudskonkurranse der tildelingskriteriene er 60 prosent på pris og 40 prosent på kvalitet.

Anbud

På pressekonferansen mandag kunne Prestbakmo fortelle at fylkesrådet hadde behandlet hvem som skulle få anbudet på vedtaksmøte mandag formiddag.

- Norled AS er valgt som leverandør, fortalte han til det fremmøtte pressekorpset.

Norled var billigst av tilbyderne, med et anbud på omlag 75 millioner kroner per år.

Rute 2

På rute 2 mellom Tromsø og Harstad vil det bli levert to nye båter, som hver har 296 sitteplasser. Kravet i anbudet var miniimum 250 seter.

– Alle leverte i forhold til anbudskravene og vel så det. Vi er godt fornøyd med tilbudene, sa fylkesråden.

Nytt

Nytt av året er at anbudet gjelder for alle tre rutene.

Kontraktstiden er på ti år, men opsjon for ytterligere fem år gjeldende fra 2020.  Det er Boreal som har anbudet i dag, og som har driftet siden 2010.

Ifølge Troms fylkestrafikk reiser rundt 200.000 mennesker med hurtigbåten mellom Tromsø og Harstad hvert år, og halvparten av disse er av- og påstigende på Finnsnes.

Rute 2 går mellom Tromsø og Harstad, med stopp på Finnsnes, i Brøstadbotn og på Engenes. Rute 3 går mellom Tromsø og Skjervøy. Rute 4 går mellom Tromsø og Lysnes, med stopp innom Vikran og Tennskjær.

Fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms, Ivar B. Prestbakkmo presenterte vinner av anbudet i Tromsø, mandag. Foto: Hans V. Øye