På Finnsnes består trafikkontoret av tre trafikkbetjenter og en fagleder. Når de oppsummerer trafikkåret 2017, er de enige om at folk generelt er flinke til å parkere.

De mest innbringende parkeringsautomatene - se video her.

– Jeg tror folk i grunn er ganske flinke til å både ta lapp og parkere riktig. Parkeringsautomaten som er mest innbringende i forhold til antall plasser er det den i Torgata ved Kozmo. Inntektene fra denne automaten beløp seg til 153.390 kroner i 2017. Videre ble det utstedt 1.650 ileggelser som består av både gebyrer og kontrollsanksjoner. Tilsammen er dette vel over én million kroner, informerer fagleder May Heidi Øfstbø.

Opplevelser

Til tross for at parkeringsautomaten i Torggata er den som er mest innbringende, er det også en av gatene trafikkbetjentene skriver mest gebyrer.

– Noen steder når vi står å skriver boten, kommer folk bort til oss og sier at de tok en sjanse og unnlot å betale parkering. Det er en del slike opplevelser, spesielt i Torggata, sier trafikkbetjent Mona Hansen.

– Jeg opplever at mange er flinke til å parkere innenfor oppmerket parkeringsplass. Vi har ikke mange gebyrer som skrives ut i forhold til dette. Det er også lite på utgått tid, sier trafikkbetjent Charlotte Rødbergsen

Reaksjoner

Av de 1.650 ileggelsene i fjor, mottok kontoret 93 klager, av disse ble 5,6 prosent ettergitt. Selv om de fleste tar imot boten uten noe mer dramatikk, er det enkelte som har blitt sinte på trafikkbetjentene.

– Det er få som er sinte og det er langt i mellom de, men det er en og annen. Jeg tror de fleste kanskje er mest sinte på seg selv, så får det gå utover oss, men det takler vi, sier Hansen.

– I forhold til tidligere opplever vi flere klager etter at de nye parkeringsforskriftene kom. Mange tar feil og misforstår når det kommer til det med fem-minutters reglen. Trafikkbetjenten kan ilegge kontrollsanksjon tidligst fem minutter etter at en billett er utløpt, men fører er pliktig å løse billett umiddelbart. Det folk også ikke tenker på er at vi håndhever to forskrifter. Det ene er offentlige gebyrer som tar utgangspunkt i trafikkregler og skiltforskrifter. Det andre er kontrollsaksjon som går på parkeringsforskriften, sier Øfstbø.

Ingen provisjon

Videre spesifiserer de at de på ingen måte tar provisjon av bøtene, men at pengene går tilbake til innbyggerene i Lenvik kommune.

– En ting er sikkert, vi får ikke provisjon av parkeringsbøtene.

– Det er utrolig hva noen mener vi gjør, at man står på lur for å ta de eller lignende. Og det kan være unge så vel som litt oppi årene som sier dette. Men etter forskriftene skal verken privat eller offentlige ha provisjon av bøtene, spesifiserer Øfstbø.

I paragraf 8 i parkeringsforskriften står det klart at de ansatte ikke skal motta noe for gebyrene som blir skrevet ut.

«Ansatte som utfører kontroll med vilkårsparkering skal ikke gis lønn, bonus eller andre ytelser som er avhengig av antall ilagte reaksjoner», står det i forskriften.

– Det som er positivt med de pengene vi får inn på parkeringen, er at dette går tilbake til innbyggerne i form av varer og tjenester, for eksempel brøyting, strøing og forskjønnelse av sentrum, sier Øfstbø.

FLINKE: Trafikkontoret opplever at folk stort sett er flinke til å betale og parkere riktig på Finnsnes. Fra venstre: Trafikkbetjent Charlotte Røbergsen, fagleder May Heidi Øfstbø og trafikkbetjent Mona Hansen. Begge foto: Carina Hansen Foto: Carina Hansen