Årsaken er at de 100 millioner kroner ekstra til samferdsel, som Antonsen og flere har etterlyst gjentatte ganger, nå omsider er lagt inn i fylkesbudsjettet.

Dermed er det, ifølge Ottar Antonsen, fullt mulig for Troms fylkeskommune å gå inn med 102 millioner kroner, som er fylkets andel i spleiselaget til rassikring av tre veiprosjekter i Troms:

Isbergan, Arnøya og Dale-Alvestad.

– Jeg ser veldig positivt på det som har skjedd, ikke minst fordi Statens vegvesen nå har satt i gang arbeid med reguleringsplan for Dale-Alvestad på Grytøya. Vegvesenet starter neppe opp uten at de er stilt i utsikt ei bevilgning, sier Ottar Antonsen. 7.desember skal det holdes informasjonsmøte på Grøtavær om reguleringsarbeidet.

25 mill. fra Harstad

Foreløpig er det bare Harstad kommunes bidrag på 25 millioner kroner til rassikringa på Grytøya som ligger klar i potten. Men hvis fylkestinget følger opp og gir grønt lys for fylkets andel i spleiselaget, gjenstår det bare å få staten til å bla opp de resterende 168 millioner kronene - så kan arbeidet starte opp. Ottar Antonsen peker på at Harstad-politikernes vedtak om å satse 25 millioner på rassikring, er et sterkt signal til Tromsø og Skjervøy i Nord-Troms om å følge opp sine lokale prosjekt.

Opprinnelig var det lagt til grunn følgende fordelingsnøkkel for de 100 millionene ekstra: 45 prosent skulle gå til opprustning av veier, 45 prosent til rassikring og 10 prosent til fornyelse av fergeleier.

Følger med

- Det er ikke sikkert fylkestinget vil ta noen endelig avgjørelse allerede i neste uke om rassikringa på Grytøy. For det ligger i kortene at fylkesrådet vil komme tilbake til bruken av de 100 millionene. Fra mitt ståsted er det klart at fylkestinget nå kan gi grønt lys for den fylkeskommunale andelen på 102 millioner til rassikring, sier Ottar Antonsen. Han akter å følge med på utviklinga videre.

Antonsen legger ikke skjul på at han ser optimistisk på muligheten til endelig å få ei løsning på Grytøy-befolkningas største problem. Øyfolket har gitt klare signaler om at de vil gi avkall på noe av det kjæreste de har - nemlig Alvestad skole - hvis de til gjengjeld får en rassikret og trygg vei de kan ferdes på hele året igjennom. Problemet er at veien foreløpig bare er «halvferdig» og at det trengs 80 millioner til å fullføre prosjektet.