CITROEN HAR ALDRI vært redd for å presentere nye og vågale modeller. C4 Cactus hever derfor kanskje ikke så mange øyenbryn hos potensielle bilkjøpere. Men at den stikker seg ut, kan ingen bestride. Utseendemessig ser den riktig så tøff ut. Ikke minst skyldes dette de minst sagt originale luftputene på sidene. Disse har også en praktisk betydning, hvis man åpner døra i for eksempel trange parkeringshus og risikerer bulk. For det gjør man nemlig ikke på denne modellen. Fronten er også spesiell, og vi synes den kler bilens kreative ytre.

DETTE ER på mange måter en enkel bil. Den har det utstyret man trenger, uten for mye staffasje. Likevel byr den på løsninger man ikke ser så mye av ellers i bilverdenen. Her kan nevnes blant annet vindusspylerslangen, som er festet til selve vinduspusseren, og vippeløsningen på de bakre sidevinduene. Et slags retrolook fra 70-tallet, men sjarmerende nok.

EGENVEKTEN ER lav. Citroen C4 Cactus veier faktisk bare 1070 kg. Med en motor på 100 hk (den fås i tre forskjellige motorstørrelser) er det faktisk trekkraft nok. Den føles litt plundrete i girskiftet, men ellers er denne lille røveren en morsom bil å kjøre. Ankepunkt kan være litt svak støyisolering, og ut fra størrelsen er dette naturligvis ikke en bil barnerike familier med mye bagasje kjører på langferie med. Økonomisk er kjerra et hyggelig bekjentskap. Du får en topp utstyrt bil for under 300 000 kroner. I tillegg kan den vise til en særdeles hyggelig drivstofføkonomi. Så kanskje er Citroën C4 Cactus bilen for deg som ønsker å skille deg litt ut i trafikken.

BAKSETER: Her ser vi forskjellen på beinplassen for baksetepassasjerer når setene er henholdsvis helt bak og helt framme. Foto: Ronny Trælvik
INTERIØR: Førermiljøet byr på en enkel betjening av alle funksjonstaster. Foto: Ronny Trælvik