Onsdag ble Youtube lansert i norsk språkdrakt. Foto: Folkebladet.no

For de fleste brukere vil det ha lite å si at nettstedet nå finnes med no-domene, men for artister, filmskapere, idrettstalenter og andre innholdsleverandører betyr det ifølge kanalen selv en mulighet til å jobbe systematisk med samt å tjene på innholdet sitt.

– For annonsører betyr det en anledning til å annonsere på landets raskest voksende markedsplass. Dette har vi gledet oss til, sier Jan Grønbech, Country Manager for Google og Youtube Norge.

Ny æra

- Youtube bidrar i utforminga av vår tids kultur, fra utvikling av superstjerner til gjenoppfinnelse av klasserommet. Norske annonsører og bidragsytere har til nå ikke hatt anledning til å delta i det globale markedsfellesskapet, og dagens lansering markerer en ny æra for disse, slo han fast på lanseringsdagen.

Nettstedet selv mener lanseringa betyr at det blir lettere for brukerne å finne allerede populære norske videoer samt de videoene som øker raskest, og den gjør det enklere for norske innholdsdelere å bli funnet i Norge så vel som i resten av verden.

En avtale med Tono sikrer at innholdsleverandørers interesser blir godt ivaretatt på den nye norske plattformen.

72 timer hvert minutt

Youtube fantes ikke for sju år siden. I dag er det verdens største nettsted for videoer. Ifølge Grønbech blir det hvert eneste minutt lastet opp 72 timer med video til nettstedet av brukere verden over.

Samlet spilletid for alle videoene på Youtube i dag har ifølge Aftenposten forlengst oversteget den samlede produksjonen til verdens TV-selskaper. Og her finnes alt fra hysterisk morsomme klipp, tragiske trafikkulykker til musikkvideoer og TV-program.

Du kan også se et utvalg av innslag fra Folkebladet-TV i en egen kanal på Youtube - klikk her for å se

(Folkebladet.no)