MOEN: Sammen med Art Nor og Tromspotet ønsker Nortura på Andslimoen og lage en reklamefilm som omhandler regionens eksklusive produkter og råvarer til en arktisk meny. Prosjektet er kommet i stand i forbindelse med at Arctic Race kommer til Midt-Troms i august.

De tre matvareprodusentene har fått med seg TV2 i prosjektet, og målet er en todelt reklamefilm som skal sendes i beste sendetid under Arctic Race. Filmen skal følge råvarene fra bonden til tallerkenen, og presentere både den lokale bonden, råvareleverandørene og produsentene av regionale matvareprodukter.

Kan miste pølseproduksjonen Nortura Målselv på Andslimoen kan stå i fare for å miste hele pølseproduksjonen. – Viktig prosjekt

I torsdagens formannskapsmøte fikk prosjektet 150.000 kroner i støtte over det kommunale næringsfondet.

Opprinnelig hadde rådmannen innstilt på 75.000 kroner, men politikerne mente at dette er et så viktig prosjekt at 150.000 kroner var på sin plass. Totalt koster prosjektet 570.000 kroner.

Ble satt pris på under matmesse i Berlin Nortura på Andslimoen mottok fredag en høythengende utmerkelse for to av sine produkter. Tap av arbeidsplasser

Tildelingen har også noe å gjøre med at det for tiden pågår en intern effektiviseringsprosess i Nortura-konsernet, der Andslimoen står i fare for å miste pølseproduksjonen som igjen kan betyr minst 70 tapte arbeidsplasser.

– I verste fall forsvinner 70 arbeidsplasser. Nortura er den bedriften vi framsnakker mest og da synes jeg kommunen kan bruke 150.000 kroner for å få fram god reklame, mente Steffen Jakobsen (Ap).

– Enig, og dette handler ikke bare om reklame, men også om støtte til landbruket, sa ordfører Helene Rognli.