Tidligere i sommer realiserte senjaværingen drømmen om å kjøre motorsykkel på Route66, drøyt 4500km fra Chicago til Los Angeles. På veien krysset han ni stater og tre tidssoner. Turen tok 20 dager i regi route66usa.info.

-Ok, det ønsket skal vi få innfridd, sa kona da ideen først ble lansert. Tommy Sarnes er senioringeniør i forsvarsbygg og jobber hovedsakelig opp mot Harstad-kontoret med hjemmekontor.

Det har gått 30 år siden han tok sertifikat for motorsykkel.

– Jeg tok derfor noen timer med sjåførlærer før turen. Det gikk jo bra til slutt, ler Sarnes. Jeg ønsket meg tur på Route66. Det ble en innsamlingsaksjon på facebook fra henne hvor det sto at han ikke ønsket sprit, men penger, smiler Tommy. Det kom inn 10 000 kr i forbindelse med dagen. Deretter har jeg brukt to år på å spare opp resten. 2018 er realiseringsåret, sier Tommy og anbefaler sin sparemetode: mikrosparing på bankkortet.

Amerikaturen omfattet mer. Først var hele familien 14 dager i San Diego med innlagt besøk under Comi con, en messe om tegneserier og moderne populærkultur.

-Jeg har bygd en hjemmekino med Star Wars-tema, så det fenget, bekrefter Sarnes som for øvrig har 12 års fartstid i Lenvik kommunestyre og fire år i samme kommunes formannskap på sin politiske CV.

Dette var hans andre USA-tur. Da datteren var utvekslingselev i 2014-2015, ble det et besøk til henne i Florida.

Route 66 knyttet USA sammen og sto klar i 1926. I 1985 ble den erstattet av større interstates-veier. I dag er Route 66 en vakker turistløype med naturopplevelser og nostalgi.

Kjøreturen på Route66 startet i Chicago, deretter gjennom Joliet, Braidwood, Dwight, Pontiac før de parkerte i Springfield IL første natta. Gjennom daglige kjøre-etapper på 4-6 timer fikk reisefølget en rekke opplevelser på den nostalgiske veien som også er udødeliggjort i litteratur, film, tv og musikk. Missouri og Illinois er som levende museum. Både landskapet og menneskene skifter. På en kjøredag passeres tre stater: Missouri, Kansas og Oklahoma.

I småbyen Erick, hvor man besøker en ellevill redneck i Route66-legenden Harley Annabelle. Cadillac Ranch er noe eget. Texas-millionæren Stanley Marsh IIIs anla en Cadillac-park midt ute på et jorde rett ved Amarillo. Ingen drar sultne hjem fra et måltid på The Big Texan Steak Ranch i samme by. De fleste holder seg klokelig unna forsøket på å spise 2,2 kg biff på under timen. I New Mexico markerer Adrian halvveis tur i antall kilometer. Få kan unngå å bite seg merke i den tilbakelente atmosfæren i Madrid, kunstnerbyen hvor filmen «The Wild Hogs» ble spilt inn. Det er tydelige klasseskiller i det amerikanske samfunnet, spesielt merkbart kanskje i statene Arizona og New Mexico med slitte husvogner og hele byer i forfall.

I de beige ørkenlandskapene i Nevada smelter sola nesten både krom og gummi. Støvet blander seg med svette og solkrem. Det er noe svalere i furuskogen i 2000 meter høyde på Colorado-platået. Ozonlaget er også nokså tynt. Grand Canyon gjør sterkt inntrykk på alle besøkende, likeså de forsteinede trærne i Petrified Forest. Et besøk hos en indianerfamilie i Zuni sto på programmet – og ikke minst den hellige indianerbyen Acoma, Nord-Amerikas eldste by, høyt oppe på et fjellplatå. Det var lagt inn avstikker til Las Vegas, Hoover Dam og den tidligere gullgraverbyen Oatman. Mot slutten av reisen var det besøk på «Walk of Fame» i Hollywood, Universal Studios, Route 66s endepunkt på Santa Monica Beach.

-Det ble en drømmereise for min del. Det er fornuftig å planlegge og tenke langsiktig. Route66 har vært på min «bucketliste» lenge.

I fjor fullførte Tommy Sarnes et annet tilsvarende mål: å løpe halvmaraton. Det gjorde han under Midtnightsun maraton året før.

- Hadde du forberedt deg mye før Route66-turen?

-Jeg hadde dannet meg et bilde og lest meg opp. Det ble noe helt annet, helt fantastisk. Vi kjørte på Route66 den biten som er mulig, men det var også en reise i USA utafor allfarvei. Route66 er uramerikansk, noe man trakter etter. Det har vært en drøm for meg å oppleve det ekte amerikanske utenfor storbyene.

Tommy Sarnes kjørte en Harley Davidson StreetGlide.

-Neste nå får være motorsykkel. Jeg har aldri hatt sykkel, var inne på tanken da jeg var 20, men så ble det utsatt.

-Noen spesielle høydepunkt?

-Vi besøkte en indianderfamilie. Det var meget speielt. Å oppleve 49,5 grader ved Hooverdam er også noe å husker. Samtidig er det jo kontrastene underveis. Grand Canyon hadde jeg sett bilder av. Det var enormt. Å kjøre Route66 er en skikkelig opplevelsesferie jeg vil anbefale, sier Tommy Sarnes.

TUCUMCARI: Neonlys slik bare amerikanerne får det til – Blue Swallow Motell i Tucumcari, New Mexico. Foto: Knut Erlend Jegersen
ROUND BARN: For å beskytte seg mot tornadoer trodde byggherren at en rund låve ville være perfekt. Den står ennå 100 år etter i Oklahoma. Foto: Knut Erlend Jegersen
SHAMROCK: Grensebyen i Texas bød på et kjærkomment avbrekk på en varm kjøredag. Foto: Knut Erlend Jegersen
ELK: Tommy Sarnes fikk ekstra innblikk i historien og kulturen rundt Route66 under et besøk på National Route66 Museum i Elk, Oklahoma. Foto: Knut Erlend Jegersen
HACKBERRY: Midt i Arizona-ørkenen ligger Hackberry, en tidligere gruvelandsby. Foto: Knut Erlend Jegersen
LASSO: Tommy Sarnes fikk tørrtrene med lasso da han besøkte en ranch uten Santa Rosa, New Mexico. Foto: Knut Erlend Jegersen