GRASMYRSKOGEN: Likevel er veien verre en noen gang. Støtdemperne knirker sårt når bilene kjører slalåm mellom hullene i den delvis oppsmuldra asfalten.

Les også SIDEBLIKK: Flaut at turistene kommer til bygda vår

KRITISK Ståle Skogen mener veien går på helsa og sikkerheten løs.

Et søk i Folkebladets arkiver henter saken ”Fikk ikke se elendigheten” fra 2002. 13 år senere mener trafikkantene tilstanden i beste fall kan beskrives som elendighet.

– Vurderer bilsalg

Ståle Skogen, som daglig forserer veistykket, mener poteten er kokt.

– Av og til sitter du i egne tanker bak rattet, og da smeller det fort. Om det var forstillinga eller radiatoren som røyk husker jeg ikke, men to sekunders uoppmerksomhet resulterte i et jævla smell, da bilen min falt ned i et hull, forteller Skogen, som tilføyer at skader og unødvendig slitasje er en kjent sak for de som bruker strekninga.

– Det har vært så ille at jeg har vurdert å selge bilen og heller satse på rutegående transport, tilføyer han.

10 millionersjubel

VEI Veiskiltene dirigerer trafikkantene som skal til Gryllefjord via den dårlige Grasmyrskogveien.

I 2010 stod jubelen i taket, da Fylkesrådet i Troms bevilga 10 millioner kroner til å utbedre veien. 11 millioner kroner ble brukt og nye stikkrenner kom. I 2012 gikk folkene i bygda ut og krevde veien de ble lovet, uten at kravet har ført noen vei.

– Plutselig var det penger til å skifte renner fra Fjordgård- til Botnhamn-kysset da Arctic Race skulle komme hit, fnyser Skogen.

– Hjernerystelse

Skogen, som kjenner veistykket godt, har flere ferske episoder på minne.

FAKSIMILE Folkebladet 1. juni 2010.

– Et par år tilbake slo jeg hjernerystelse under en kjøretur i traktoren. I det traktoren gikk ned i et hull gikk jeg opp og ble hengende igjen i beltet, før jeg ble slått ned i setet. Etter smellen kjørte jeg et par hundre meter, men måtte stoppe da jeg ble kvalm og fikk hauverk. Etter det måtte jeg bare legge med nedpå. Et par år etter snakka jeg med en doktor, som mente alle symptomene pekte på hjernerystelse, sier Skogen.

– Trafikkfarlig

For å unngå de største hullene, forteller Skogen det må kjøres i sikksakk.

– Man bruker hele veien for å unngå hull. Hvis man ikke merker hva som kommer i mot, oppstår det fort trafikkfarlige situasjoner.

Vegvesenet: – Kostbart

TROMSØ: Veien som Statens vegvesen i 2011 kalte den verste blant de dårlige fylkesveiene, står uten håp uten bevilgninger.

FAKSIMILE Folkebladet 22. november 2010.

Beskrivelsen fikk veien sammen med veien til Rødsand på Senja. Rødsandveien blir forøvrig utbedra i år.

– Det er forsåvidt ikke noe nytt å rapportere om etter 2011, forteller Knut Øvervoll i Vegvesenet.

Helt uten vedlikehold de siste åra er veien ikke. Stikkrennene ble bytta ut i 2012, med påfølgende asfaltering over stikkrennene. Stykkene mellom stikkrennene forble urørt.

Veistrekninga er 12 kilometer lang.

Prestbakmo: Ambisjoner om 2016

TROMSØ: Fylket sier de bevilga pengene er brukt.

FAKSIMILE Folkebladet 20. april 2002.

– Statens vegvesen har brukt over 11 millioner kroner på opprusting av veien. Det var i overkant av det som var avsatt til arbeidet. Realiteten er at det den gang ikke var satt av nok midler/tilraket ble vesentlig dyrere. Standarden på det vedlikeholdsarbeidet som er gjort vurderes som godt, men dekkestandarden vurderes som dårlig flere steder, sier Fylkesråd for samferdsel, Ivar Prestbakmo.

Det er ikke planlagt noe større vedlikehold i år.

– Årsdøgntrafikken er mellom 145 og 213 biler. Når det gjelder næringstransport, var heller ikke det en utløsende faktor til å kunne nå opp i prioriteringen for dekkelegging, så får en tro at man kommer inn i 2016. Det er i hvertfall min ambisjon.