TROMSØ: Tidligere denne uka vedtok fylkesrådet i Troms å doble kravet til kapasiteten på malangsforbindelsen i neste års anbud. Onsdag vedtok fylkestinget at fergeruta som går mellom Botnhamn og Brensholmen skal bli helårsferge fra neste kontraktsperiode.

– Det var en skikkelig gladnyhet. Det blir jo attende sesongen vi skal starte opp nå i slutten av april, sier fergeforkjemper Kjetil Renland.

Prestbakmo vil ha helårsferge til Senja Fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms, Ivar B. Prestbakmo, foreslår å etablere helårsferge mellom Botnhamn og Brensholmen. Stor betydning

Fergesambandet vil inngå i en av driftskontraktene til fylkeskommunen, med samme ruteoppsett som i år. Når fergesambandet går over fra sommer- til helårssamband vil også antallet personbilenheter (PBE) bli økt fra 40 til 50.

– Det var veldig bra og prisverdig at man går for 50, og virkelig artig å høre, sier Renland, som mener et helårstilbud vil bety mye og at ferga vil bli godt benyttet hele året.

– For det første betyr det at det blir en god kommunikasjon mellom Senja og Tromsø for å bruke bil. Så betyr det også mye for næringslivet og vinterturismen at det går ferger hele året. Nå har det nærmest blitt høysesong på vinteren med nordlysturisme. For de som driver innen den bransjen betyr det at de kan få helårsdrift. Tromsø er navet, så det er en fordel at man kommer seg enkelt til og fra, sier han.

- Ustabilt fergetilbud har gitt dårlig rykte Visit Senja mener det er på tide at Senja-fergene blir et permanent tilbud. – 2019 er mulig

Botnhamn - Brensholmen vil inngå i driftskontrakt sammen med fergesambandene Hansnes - Vannøy - Karlsøy og Storstein - Lauksundskaret - Nikkeby, samt en reserveferge. De nye kontraktene vil gjelde fra 2020/2021, men malangsforbindelsen kan også bli helårsferge tidligere enn det.

– 2020/2021 gjelder de som har eksisterende helårskontrakter. I og med at dette er et nytt helårssamband, så kan det være mulig å få det opp i 2019, selv om de øvrige to sambandene har ny kontraktsperiode fra 2020, sa fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), til Folkebladet tidligere denne uka. Fylkesråden sier han er veldig fornøyd med onsdagens vedtak i fylkestinget.

Måtte vente fire timer for å komme om bord Per-Inge Søreng måtte vente fire timer før han endelig fikk kjøre om bord. Nå krever han større ferge over Andfjorden. Innløser opsjon

I fylkestinget onsdag ble det også vedtatt at sommerfergesambandet Andenes – Gryllefjord ikke tas inn som en del av de faste driftskontraktene. I fylkesrådet ble det derimot bestemt at Troms fylkeskommune innløser opsjon på drift av fergesambandet Andenes - Gryllefjord i perioden 19.5.2017 – 3.9.2017 i henhold til inngått kontrakt med Torghatten Nord AS. Billettpriser og rabatter for driftssesongen 2017 vil fastsettes i en egen sak og etter drøfting med Nordland fylkeskommune.

Kjetil Renland er storfornøyd med at det nå er vedtatt helårsferge over Malangen. Foto: Vidar Bjørkli