Bare én uke etter Tromsø fikk beskjed om at staten må revurdere størrelsen på sitt bidrag til byvekstavtale, stilte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) opp i Bodø. Der kunne han fortelle at regjeringen går inn med ytterligere 391 millioner kroner for å redde «Ny by – ny flyplass»-prosjektet.

Nyheten har vakt oppsikt i Tromsø, og det har blitt en snakkis. På et folkemøte om byutvikling i Tromsdalen sist onsdag, for eksempel. Der tok innbyggere ordet og spurte ordfører Gunnar Wilhelmsen om hvordan stortingsrepresentantene fra Troms egentlig jobber for å få gjennomslag i regjeringen.

På «tromsbenken» sitter det flere politikere med tilhørighet i Tromsø: Både Høyres Erlend Svardal Bøe, SVs Torgeir Knag Fylkesnes, og Aps Cecilie Myrseth.

Kun ett møte i fjor høst

Myrseth var leder for tromsbenken fram til mars i år. I høst hadde de bare ett møte, i slutten av oktober. Det neste møtet som ble holdt var først i februar.

Til sammenligning har nordlandsbenken hatt månedlige møter, enten fysisk eller digitalt, siden oppstarten etter valget i fjor.

Nordlandsbenken var i februar på felles reise til Lofoten, på bedriftsbesøk til ACD Pharma. Der erklærte de tverrpolitisk støtte til bedriftens ønske om å etablere et nasjonalt vaksineutviklingssenter på Leknes, med sak i Lofotposten.

UTE: Nordlandsbenken på bedriftsbesøk i Lofoten i februar. Her ser vi Øystein Mathisen (Ap) og Bård Ludvig Thorheim (H). Foto: Privat

Myrseth sier at omikron-bølgen var en av årsakene til at tromsbenken knapt møttes første halvår. Myrseth sier at hun har jobbet på andre måter for å skape møter.

– Under omikron-bølgen i februar organiserte jeg to-tre møter med reiselivet i Nord-Norge og næringsministeren og Aps og Sps stortingsrepresentanter fra Nord-Norge. Det virker som det var nyttig for alle parter, svarer Myrseth.

UFORMELT: Cecilie Myrseth understreker at tromsbenken ikke er et formelt organ i Stortinget, i motsetning til for eksempel helsekomiteen, hvor hun er nestleder. Lederen for fylkesbenken har heller ingen formell myndighet. Foto: Arkiv

Prestbakmo har overtatt

I mars tok Senterpartiets representant Ivar B. Prestbakmo over for Myrseth som leder for tromsbenken. Først da ble det satt opp en møteplan.

– Jeg ser ikke bort ifra at det har vært et savn, sier Prestbakmo til iTromsø.

Tromsbenken har nå lagt et løp der de skal ha to møter per kalenderår med hvert regionråd i Troms. I tillegg skal benkemedlemmene ha ett uformelt møte per måned.

– Det er for å være sikker på at vi er koordinerte. Vi har blinket oss ut noen tema, men vi er åpne for innspill på hva de skal være, sier Prestbakmo.

NY KOST: Ivar B. Prestbakmo skulle egentlig ikke på Stortinget i høst, men da Sandra Borch ble landbruksminister, tok han hennes plass i parlamentet. Nå koordinerer han tromsrepresentantene. Foto: Torbjørn O. Karlsen/Framtid i Nord

Samarbeider på tvers i Nordland

Øystein Mathisen (Ap) er stortingsrepresentant fra nettopp Bodø. iTromsø har tatt kontakt for å høre hvordan de jobber for gjennomslag.

– Det er ingen tvil om at vi har jobbet mye med flyplassaken. Det er et prosjekt som det ikke er noe spørsmål om, alle partiene er for, unntatt MDG. Det er ikke det at vi er apolitiske i Bodø, men dette er ingen kranglesak, sier Mathisen.

SAMLET: Øystein Mathisen, stortingsrepresentant fra Arbeiderpartiet og Bodø, sier en felles front er hemmeligheten bak gjennomslag. Foto: Stortinget

Bodøværingen mener at den lokale enigheten er vel så viktig som hvordan representantene på Nordlandsbenken jobber. Mathisen ønsker ikke å belære tromspolitikerne om hvordan man får gjennomslag, og sier det ikke er noe «hokus pokus» de driver med i Nordland.

– Felles eierskap er avgjørende. For mange uenigheter om løsninger og hard debatt, slik det har vært om bompenger i Tromsø, gjør ting utfordrende. Noe som har vært viktig for flyplassprosjektet i Bodø har vært en sterk intern forankring som har gitt en felles front fra partiene lokalt og regionalt, og fra næringsliv og fagbevegelsen. Poenget er at det ikke skal ha noe å si hvilket parti som sitter i regjering, slik at saken når gjennom uansett, sier han.

Opposisjonspolitiker Bård Ludvig Thorheim (H) på Nordlandsbenken bekrefter dette.

– Ap og Høyre har hatt et godt samarbeid om dette seg imellom, sier han.

Mona Nilsen er benkeleder for Nordlandsbenken.

– Jeg vil gi skryt til henne. Hun har ledet benken på en god måte, og jeg føler at også vi i opposisjonen blir hørt, sier Torheim.

– Vi kan alltid bli bedre

Cecilie Myrseth sier at som stortingspolitiker i posisjon, blir arbeidet inn mot regjeringa vel så viktig som fylkesbenken i en del saker.

– Det viktigste i tilfellet med byvekstavtalen, er for meg å ha dialog direkte inn mot departementet og regjeringa, fremfor med opposisjonen på tromsbenken. Det er regjeringa som beslutter det, og der man må legge trykket, sier Myrseth til iTromsø.

Hun sier at hun først og fremst har hatt dialog med egne partikolleger i denne saken. Myrseth understreker at dialogen med tromsbenken er viktig.

– Vi kan alltid bli bedre, det kan vi alle ta til oss. Vi må spille hverandre gode, både lokalt, regionalt og nasjonalt. Det er viktig at partiene lokalt holder fast på det man faktisk er blitt enige om, og at vi ikke graver oss ned om hva de får til i Bodø.

– Benken er så sterk som summen av dem som sitter der

SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes fra Tromsø gir Myrseth delvis støtte på at det ikke nødvendigvis er en sterk fylkesbenk som er det avgjørende for regionale gjennomslag.

– Benken er så sterk som summen av dem som er på benken. Det viktigste er om man når fram i eget parti. At Per-Willy Amundsen klarte å overbevise folk i eget parti om å støtte Nordnorgebanen er et eksempel. Da kunne ikke Ap og Sp være noe dårligere. Det er slik det er lurt å jobbe, at vi presser og utfordrer hverandre for å få gjennom saker i vår region, sier han.

DUO: Frps Per-Willy Amundsen og SVs Torgeir Knag Fylkesnes slo seg på lag i kravet om Nordnorgebane. Jernbanen har enda ikke utkrystallisert seg, men enigheten flyttet flere partier. Foto: Frode Hansen/VG