FINNSNES: Mitsubishi Motors Corporation avholdt onsdag pressekonferanse der de bekreftet feil ved beregning av drivstofforbruk på et spesifisert antall biler solgt på det japanske markedet.

– De opplyser om at feilen gjelder måten man måler luftmotstand og rullemotstand i dekk under kjøring, skriver Mitsubishi Norge i en pressemelding.

– Ukjent

Nyheten slo ned som et sjokk da den sprakk. 625.000 biler er omfattet. Modellene «eK Wagon» og «eK Space» fra Mitsubishi, samt «Dayz» og «Dayz Roox» fra Nissan. Dette er japanske minibiler som ikke selges i Europa ifølge Mitsubishi. Det foreligger ingen uttalelser om at saken gjelder biler solgt i Europa eller Norge.

Rune Gjerstad hos Mitsubishi-importøren i Norge sier de ble gjort kjent med saken gjennom mediene og den japanske pressemeldingen, og at de ikke har annen informasjon å tilføre utover det meldingen sier.

– I Europa er alle ukjent med dette. Dette har vi ikke visst noe om før pressekonferansen, sier Gjerstad til Broom.no.

Avsløringene skaper sterke reaksjoner i bilverdenen. Dette skjer ikke lenge etter at det ble avslørt at Volkswagen drev med omfattende utslippsjuks på enkelte av sine modeller.

Og naturligvis har ikke reaksjonene latt vente på seg.

Norges Automobil-forbund (Naf) reagerer sterkt på at det nok en gang blir avslørt utslippsjuks. De slår fast at det er alvorlig at det for andre gang på under ett år kommer en stor avsløring om juks på hundretusener av biler fra en bilprodusent.

Tatt kontakt

- NAF har kontaktet Mitsubishi i Norge for å få klarhet i om jukset gjelder biler solgt i Norge. Hvis vi har medlemmer som er rammet, forventer vi at Mitsubishi sørger for at dette ryddes skikkelig opp i, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding.

– Håpet er at vi får en god dialog slik at våre medlemmer og andre forbrukere får riktig informasjon og god oppfølging, fortsetter hun.

Naf påpeker at de to omfattende avsløringene om juks som har kommet det siste året, viser hvor viktig det er at myndighetene ikke stoler blindt på den informasjonen bilprodusentene oppgir. Derfor er det bra at det fra neste år kommer en bedre syklustest i Europa.

- Den nye testen vil gi et mer realistisk bilde av drivstofforbruk og utslipp. Bedre tester er avgjørende for å vinne forbrukernes tillit, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.