Sitatet «Same procedure as last year», oppsummerer avisoppslagene om senjafergene treffende godt. Nå håper man den mindre kjære tradisjonen med sprengt kapasitet på senjafergene går mot sine siste kapittel.

– Fergene er et evig eventyr, og det tar ikke slutt. Vi har ikke gitt opp håpet, og har troa på at det kommer på en plass større ferge. Det tar riktignok ufattelig lang tid, men det er vel sånn det skal være i offentlig sektor i Norge, sier daglig leder for Mefjord Brygger, Tommy Schanke Hansen.

Positiv

Lovnadene fra fylkeskommunen, om at det skal komme helårsferge på 50 personbilenheter (PBE) fra og med 2019/20, gir håp.

FORTVILER Tommy Schanke Hansen, daglig leder for Mefjord Brygger, sier man er optimistisk.

– Det veldig betryggende med viljen som vises, og at det kommer skriftlig fra han som er i stand til å gjøre noe med det, sier Hansen, og viser til et leserinnlegg fra fylkesråd for samferdsel, Ivar Prestbakmo (Sp).

I leserinnlegget viser Prestbakmo til et vedtak i fylkestinget, som sier at man skal etablere helårssamband, med en ferge på 50 PBE, mot dagens kapasitet på 24 PBE.

– Vi har holdt ut i 10-15 år, så da bør vi holde ut et par år til, skyter Hansen inn.

– Fortvilende

At behovet for større ferge er det, er det lite tvil om.

– Krigsmateriell

Tidligere i sommer fikk fylkeskommunen tilbud om å prøve en større ferge mellom Botnhamn og Brensholmen. Det viste seg at denne ferga var for stor for kaia, slik at M/F Helgøy kan bli værende på sambandet til det nye anbudet skal ut i 2019.

Fortvilende: Tommy Schanke Hansen, daglig leder for Mefjord Brygger, sier er optimistiske. Foto: Rune Ottarsen Foto: Rune Ottarsen