SIFJORD: Det går mot byggestart for brua allerede høsten 2016. Brua er en del av Torskenpakken, og bygges for å få trafikken unna et av de mest skredutsatte områdene i Sifjordbotn.

Rassikring i Sifjordbotn er særdeles viktig. Tiltaket man gjør i Sifjord og Sifjordbotn vil rassikre et område hvor det går ras hele året. Både snø og steinras. Tiltaket vil trygge ferdselen for skole- og barnehagebarn som ferdes gjennom dette området hver dag. I tillegg er det stor inn- og utpendling forbi dette området til fiskeoppdrettet og slakteriet på Flakstadvåg. Strekning blir også sikrere, forutsigbar og framkommelig for næringslivet og den sjømaten som skal forbi dette rasutsatte området.

Utsatt

Veistrekninga som erstattes med bru er utsatt for snø- og steinras på flere steder.

– De som har kjørt veistrekninga i Sifjordbotn og ut mot Flakstadvåg vet at man ser rett ned i havet på den ene sida, og rett inn i fjellet på den andre. Kommunen har fått mange tilbakemeldinger på at det er et viktig tiltak, sier Flakstad videre.

Fylkesveien i Røyrnesbukta foreslås nedlagt når brua står ferdig.

105 millioner kroner

Selve bruspennet på den planlagte brua blir 45 meter langt. Det er planlagt at brua som skal bygges skal være en buebru.

Fyllingene ut i fjorden blir av det mer omfattende slaget. På hver siden av fjorden skal det fylles ut 200 meter mot den andre siden.

Brua skal ha en høyde på åtte meter over havoverflaten.

Til sammen er kostnadsramma for brua satt til 105 millioner kroner av vegvesenet. Anslaget på 105 millioner kroner antas å ha en feilmargin på +/- 25 prosent. Før byggestart skal vegvesenet gjøres mer nøyaktige kostnadsberegninger.

Skryt

Nøyaktig tidsramme for brubygginga avhenger av at fylkeskommunens bevilgninger til prosjektet.

– Kommunen har god dialog med både Statens vegvesen og Troms Fylkeskommune.

Veien under Stortinden i Sifjordbotn har vært åsted for en rekke snø- og steinras. Nå erstattes veien av bru. Foto: Halvard Pettersen