Fylkesmannen i Troms er opptatt av at kommunene holder seg innenfor lovverket i motorferdselsloven. Derfor blir de veiledet av fylkesmann for tiden i tolkningen av denne loven. Flere kommuner har over år hatt en liberal tolkning. Men mye tyder på at kommune nå vil følge regelverket, ikke minst overfor kjøring til hytter.

Mange fordeler med leiekjøring

Einarsen forteller at i andre fylker fungerer ordninger med leiekjøring godt. Hun ønsker at også kommuner i Troms vurderer leiekjøring for å regulere motorferdsel i sin kommune.

– Dette kan gi inntektsmuligheter for noen, men også for å få snøskuterkjøringen regulert er dette et godt tiltak. Leiekjøring med snøskuter har mange fordeler. Det betyr at det vil bli mye mindre kjøring og mindre forstyrrelser i naturen. Om det er leiekjøring i kommunen er det ikke anledning for kommunen til å gi dispensasjon etter paragraf 5c i Motorferdselsloven i områdene leiekjøring kan dekke transportbehovet.Kommunen må vurdere om leiekjøringen dekker behovet til alle eller til noen, sier hun.

– Vil føre til mindre kjøring

– Argumentet i mot er vel at ved leiekjøring blir det dobbelt så mange turer og dermed mer kjøring?

– Nei, det blir nok heller mindre kjøring. Utfordringen her er at om en hytteeier har dispensasjon etter paragraf 5c skal det i utgangspunktet være regulert. Det er da snakk om å frakte bagasje og utstyr til hytta, det er ikke snakk om at en etter denne lovparagrafen kan gi dispensasjon for å komme seg til hytta. I andre fylker fungerer det slik at en leier skutertransport til mat og andre ting. Da blir det tatt med så mye at det kanskje ikke blir behov for å kjøre skuter til hytta helga etter. Og på en tur kan en få med seg til mer enn ei hytte. Derfor vil det bli mindre kjøring, sier hun.

Må søke løyve hos kommunen

– Så hvis noen får for eksempel løyve til leiekjøring til Froskevatn i Salangen, så vil hytteeierne der miste muligheten til dispensasjon?

– Kommunen kan ikke bruke paragraf 5c, men kan gi dispensasjon etter paragraf 6 som gjelder særlige behov. Så det finnes muligheter, sier Einarsen.

– Jeg tror dette kunne vært ei kjempegod næring for noen, kanskje for grunneiere eller andre som vi ha det som ei tilleggsnæring. De som vil starte opp må da søke skriftelig om løyve hos kommunen etter paragraf 5a. Kommunen må da vurdere hvor det er behov for slik leiekjøring. Da kan kommunen gi løyve til fastboende som erversmessig øyemed vil påta seg ulike transportoppdrag. Dette åpner loven for. I Troms er ikke dette mye utbredt, men det kan kanskje være fordi det ikke er så mange som er klar over mulighetene, sier Einarsen.