FINNSNES/OSLO: PR-gründeren fra Sørreisa har skrevet Den lille PR-håndboken, myntet på virksomheter som ønsker en enkel introduksjon til faget.

– Min erfaring er at mange bedrifter i Troms er interessert i hva PR er og hva det kan brukes til. Siden faget er så bredt er det ikke alle som klarer å få grep på hva det hele handler om. Da passet det fint å skrive en bok som gir en helt enkel introduksjon, forklarer Moe Fredriksen.

Hvor skal vi begynne?

I følge Moe Fredriksen kjenner ikke alle virksomheter til mulighetene de har å velge mellom. I stedet satser de på tradisjonell markedsføring, uten å vite om det har en effekt eller ikke.

– For mange oppleves det nok som trygt å fortsette i samme spor som man har gjort i alle år. Mange klarer derfor ikke å skille seg ut i markedet. Jeg tør også påstå at mange rett og slett ikke vil vite om den tradisjonelle reklamen fungerer eller ikke, forteller gründeren.

For å utfordre disse holdningene tar Den lille PR-håndboken opp forskjellene mellom tradisjonell markedsføring og PR. Samtidig får leseren en liten verktøykasse med tips for å sette i gang.

Vil inspirere

Så langt i karrieren har Moe Fredriksen jobbet med alt fra store multinasjonale selskaper til den lille butikken på hjørnet – uten å gjøre forskjell på dem. I 2012 vant han også pris under PR-bransjens egen Gullkorn-kåring.

– I Nordstjerna hjelper vi virksomheter å finne sin plass blant stjernene – uansett om man er liten eller stor. Vi har kunder over hele landet, og i Troms vet jeg at det finnes mange gode ideer og uforløst potensial. Jeg håper derfor boken gir inspirasjon til å gjennomføre aktiviteter som tiltrekker flere kunder, og bygger gode relasjoner med omgivelsene, forteller han.

Deler ut gratis

Nå deler Moe Fredriksen ut Den lille PR-håndboken gratis til virksomheter i fylket.

– Vi gir nå boken bort gratis til bedrifter, organisasjoner og gründere i fylket. Alle som er interesserte kan ta kontakt med meg, legger Moe Fredriksen til.