Nesten fire år skulle det gå fra tomta stod ferdig preparert i 2013 til selve byggearbeidet tok til. Èn årsak til at ting har tatt tid er den store papirmølla Frontruta Bilglass måtte gjennom før spaden kunne settes i jorda.

Det opplyser innehaver av Frontruta Bilglass i Botnhågen, Steinar Hole.

– Det har vært mer byråkrati enn jeg i min villeste fantasi hadde sett for meg, understreker han.

Blant annet tok det halvannet år for Arbeidstilsynet å behandle og godkjenne søknaden om byggetillatelse. Deretter tok behandlinga i Lenvik kommune et halvt års tid.

Lokale entreprenører

Nå er imidlertid byråkratiet et tilbakelagt stadium, og et nybygg i ferd med å reise seg. Frontruta Bilglass har i den anledning utelukkende hyrt inn lokale bedrifter til å ta seg av arbeidet – Sørreisa-bedriften Norbye Industriservice på stålkonstruksjonen, Bygg-Tema fra Finnsnes på innredning, SL Installasjon fra Silsand på det elektriske, Finnsnes rør og elektro på rørarbeidet og Bakken Verksted fra Finnsnes på ventilasjon.

– Vi synes det er viktig å bruke de lokale fordi vi alle er avhengige av at alle har en inntekt, sier Hole, som samtidig poengterer at de utvalgte entreprenørene også er leveringdsyktige og konkurransedyktige på pris.

– Hvor mye investerer dere i nybygget?

– Et eksakt beløp har jeg ikke, men vi passerer nok ti millioner kroner før bygget er ferdig. For en liten bedrift er det et betydelig beløp, men dette er et nødvendig grep å ta for at vi skal kunne bestå og videreutvikle oss, sier Hole.

Mye større boltreplass

Frontruta Bilglass i Botnhågen ble etablert i 1994. Bedriften, som er en del av Riis Bilglass-kjeden, holder i dag til i leide lokaler i samme bygg som Ford-senteret i Botnhågen. Nybygget bygges bare et steinkast unna.

– Det er så nært at det blir velsigna lett når vi skal flytte, humrer Hole.

– Hvor stort blir nybygget?

– Med verksteddeln får vi nesten 450 kvadratmeter. I nybygget får vi atskilt vaskehallen slik at bilpleiedelen får mye bedre forhold. På bilglass får vi også dobbelt så mye plass å boltre oss på – det trengs, sier Hole.

Bygget får også en andreetasje på 140 kvadratmeter. Denne etasjen skal romme lager og tekniske rom.

– Vi kommer til å få helt andre forhold enn det vi har i dag, og gleder oss veldig mye til nybygget står klart.

Det er ikke satt noen dato på når nybygget står klappet og klart, men Hole regner ikke med at byggeperioden kommer til å dra ut i lange drag.

– Erfaringsmessig reiser sånne bygg seg ganske fort, og jeg regner med at vi i løpet av et halvt års tid skal være inne i nybygget.

Konkurrerer med utlandet

Fronruta Bilglass leverte et overskudd på 16.000 kroner i 2016. Hole medgir at fjoråret ble et stusselig år, men poengterer samtidig at bedriften aldri har gått med underskudd.

– Jeg føler at vi har justert oss inn litt etter fjoråret, og tror det skal gå greit i fortsettelsen, sier han.

– Hvordan er bilglassmarkedet?

– Det har hardnet veldig til i det siste, der prisene er mer presset på grunn av utenlandsk konkurranse. Det at vi er medlem av Riis Bilglass, en av de få bedriftene i Norge som har bestått i 145 år med samme navn og samme familie som eier, er et stort konkurransefortrinn for oss. Riis har et veldig godt apparat med kompetanse og utstyr, noe som er nødvendig med tanke på den utviklinga på den tekniske siden på bilglass de siste årene, sier Hole.

Han opplyser også at Frontruta Bilglass fjor investerte 120.000 kroner i nytt kalibreringsutstyr, dette for å være rustet til å kalibrere utstyr i frontruter på alle bilmerker.

– På bilpleiesiden merker vi et betraktelig økt trykk. Verden er blitt mer urbanisert – også lokalt, der folk bor i leiligheter og trange boligfelt. Dermed er det mange som ikke lenger står i oppkjørselen og vasker og pleier bilen. Det er der vi kommer inn for å dekke dette behovet.

I tillegg til bilglass og bilpleie har Fronruta Bilglass foliering og solbeskyttelse som tilleggsgeskjeft.

Lang tid: Steinar Hole medgir at det har tatt lang tid fra tomta stod klar til bygginga tok til. Foto: Maria Holm Simonsen