Skatteetaten advarer: – Vi sender ikke lenker

Etter flere henvendelser går Skatteetaten ut for å advare. Svindlere gir falske løfter om penger til gode og legger ved en logo som gjør det lett å tro at Skatteetaten er avsender.

Skatteetaten startet onsdag utsendelsen av skattemeldingen for 2019. Foto: Skatteetaten / NTB scanpix  Foto: Skatteetaten

nyheter

Onsdag 18. mars kunne de første i landet få tilgang til skattemeldingen for 2019. Denne vil sendes ut fortløpende fra 18. mars frem til 31. mars. Men allerede under en uke etter de første meldingene, har svindlere sett sin mulighet til å forsøke å få penger ut av skattebetalerne.


De første får skattemeldingen onsdag – men koronaviruset påvirker hjelpen du kan få

Skatteetaten skal sende ut skattemeldingen som planlagt, på flere forskjellige datoer. Men publikumsmottakene på skattekontorene er stengt inntil videre.


— Vi sender ikke lenker i e-post eller sms, og etterspør ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene. Du mottar en e-post fra Skatteetaten når skattemeldingen er klar, og blir bedt om å selv oppsøke våre nettsider og logge inn der, sier sikkerhetsdiretør Ragna Fossen i Skatteetaten og legger til;

— Vi opplever årlig at skattytere blir utsatt for mange store phishingbølger på viktige skattedatoer, oftest gjennom e-poster med hensikt å lure mottakere til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som senere kan brukes til svindel eller ID-tyveri.

En lenke er en kobling fra en nettside.

Phishing er en betegnelse på digital snoking eller «fisking» etter sensitiv informasjon, som passord eller kredittkortnummer.


250.000 har fått skattemeldingen

Så langt har 250.000 fått tilsendt skattemeldingen. I år sendes den ut på forskjellige datoer fram til 31. mars, og utsendingen startet onsdag.


Økende

– Det er et økende omfang på phishingforsøk i Norge og globalt, men heldigvis er bevisstnivået, skepsisen og kompetansen i befolkningen generelt forbedret. Likevel endrer også svindlerne taktikk og mange blir fortsatt lurt til å klikke på lenker, sier sikkerhetsdirektøren.

Skatteetaten anmelder som regel phishing- og svindelforsøk der Skatteetaten benyttes som avsender, men først og fremst er det mottakerne som må være observante slik at de ikke blir lurt.

Skatteetatens tips til hva du kan gjøre for å forhindre at du blir lurt:

  1. Se nøye på e-poster og sms'er du får. Ta en kritisk vurdering av e-posten/sms'en og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig. Sunn skepsis er aldri feil.
  2. Sammenlign avsender adressen med tidligere ekte e-poster/sms'er. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å herme.
  3. Vær særlig oppmerksom hvis du i en e-post/sms blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder.
  4. Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk og skriv selv inn internettadresser i nettleseren.
  5. Spesielt på mobil kan det være fristende og klikke på en lenke i farten, ikke gjør det.
  6. Er du i tvil, dobbeltsjekk med den riktige avsender på for eksempel Skatteetaten.no eller ring oss på 800 80 000.