Nøyaktig hvilken tunnel han snakket om er uvisst, men at Jonas Gahr Støre hadde «sett lyset» og med det også fått opp øynene for de begredelige trafikale forholdene som råder enkelte steder på Senja er sikkert. For da sjømatveiene skulle debatteres, tydde Støre til selvopplevde erfaringer ved flere tilfeller.

– Den beste flaskehalsundersøkelsen man kan gjøre er å kjøre ned hit, sa Støre til latter fra publikum.

Utspillet kom etter statsminister Erna Solbergs (H) redegjørelse om flaskehalsgjennomgangen som samferdselsminister Ketil Solvik Olsen bestilte i mars, en utredning som Statens Vegvesen gjennomfører sammen med Troms fylkeskommune. Det kunne imidlertid virke som om Ap-lederen ikke synes dette er tilstrekkelig.

– Verdiskapningssentrene vi har i Norge, som her, bør prioriteres slik at produktene kommer trygt til videre transport. Solvik Olsen sa for et par år siden at han skulle gjøre noe på kort og lang sikt, men når han nå har bedt fylkeskommunen om å ta det videre vitner ikke det så veldig om handlekraft, poengterte Støre.

Ap-lederen ble imidlertid «arrestert» av Solberg, som påpekte at den bestilte utredninga skal være ferdig 1. mars til neste år.

Ikke nok å synfare

– Det er heller ikke nok å bare synfare, for man må også ha faktiske analyser på hvordan man skal løse utfordringene og hva kostnadene blir. Man må ha et grunnlag for å kunne fatte et vedtak, påpekte statsministeren.

SV-leder Audun Lysbakken ga regjeringa rett i at de prioriterer veldig mye penger på vei, men kritiserte hvordan midlene fordeles.

– Regjeringa bruker fryktelig mye penger på motorvei i sentrale strøk. Vi må ha en samferdselspolitikk som sikrer trygge veier i hele landet i stedet for superveier i noen deler av landet, poengterte Lysbakken.

Helt konkret utfordret han fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp) på ideen om å få på plass et nasjonalt flaskehalsprogram for fiskerinæringa. Nesvik var ikke totalt avvisende, men viste også til det «sjefen» Erna hadde redegjort om flaskehalsutredninga som allerede er igangsatt.

Debattleder Steinulf Henriksen, som også er redaktør i Folkebladet, utfordret statsministeren på om vi innen ett år kan vente oss noen «action» når det gjelder veier og samferdsel på Senja.

Ingen action til neste år

– Nå får vi på plass en plan 1. mars til neste år, og da skal vi snakke med fylkeskommunen som er veieier som hvordan vi skal gjøre det med disse flaskehalsløsningene fremover. Nå vet jeg dessverre hvor lang tid det tar å bygge vei i det offentlige, så jeg tørr ikke å love noe til neste år, men om et par år tror jeg helt sikkert det vil ha kommet forbedringer på veistandarden her, sa Solberg.

Sjømatveiene var bare ett av temaene som ble diskutert under debatten på Husøydagene.

SV-leder Audun Lysbakken kritiserte regjeringens prioritering av veipenger. Foto: Maria Holm Simonsen
Jonas Gahr Støre roset den nye fiskeriministeren for «å ha god karma». Foto: Maria Holm Simonsen