Fredag 3. august var Audun Mathiassen og kollegaen på jobbreise, da de møtte dårlig vær og lavt skydekke samtidig som instrumentene gikk i svart.

Mathiassen måtte nødlande i Kaperdalen etter en dramatisk flytur fra Stokmarknes. Flyet skulle egentlig til Tromsø.

– Vi hadde en normal flytur fra Stokmarknes til Stonglandseidet. Det var her vi møtte skyene, og måtte ta en beslutning om vi skulle gå over eller under dem. Da var det en halv time til vi skulle være framme i Tromsø, så vi bestemte oss for å gå under skyene, forteller Mathiassen.

Fanget i lav høyde

Etterhvert som de fløy lengre inn, så de at det ble dårligere og dårligere vær i sikte.

– Skylaget ble lavere, og vi bestemte oss for å snu. Men da vi ville snu så vi at skylaget bak oss også hadde blitt lavere, dermed ble vi fanget i lav høyde, sier Mathiassen.

Han forklarer at når de ble fanget i lav høyde, bestemte de seg for å klatre opp og ut av skyene. I flysammenheng er det høyde som gir sikkerhet.

– Det som skjedde når vi skulle klatre opp gjennom skyene, var at indikatoren begynte å vise feil nummer. Etter to-tre minutter var det total blackout, og flyet fikk instrumentsvikt. Når man er inne i en sky og får instrumentsvikt medfører det store problemer. Vi hadde verken kontroll over retning eller kunstig horisont, som vil si at vi ikke hadde peiling på om flyet lå på siden eller om vi var opp-ned, sier Mathiassen.

Falt som en stein

Oppe i lufta forklarer Mathiassen at de mistet kontroll over flyet flere ganger.

Har ikke ord

– Jeg har ikke ordforråd til å beskrive hva jeg tenkte. Som pilot vet du at hvis du havner i en sky uten instrumenter er det stort sett dødelig utfall. Det å overleve i 20 minutter i slike tilstander er helt unikt og som å vinne i lotto flere ganger. Vi har hatt mye flaks. Når det kommer til det mentale hadde jeg verdens beste passasjer. Han forholdt seg rolig, og det hjalp meg mye. Jeg kjempet jo for livene våre, rett og slett. Vi visste jo at Senja-fjellene var rett under oss, og når du vet du ikke har kontroll så vet du jo at sjansen for at det går veldig galt er stor. Jeg kjente spesielt på det den siste gangen vi mistet kontrollen. Da tenkte jeg at min dag var kommet, sier Mathiassen.

Holdt hodet kaldt

Mathiassen holdt likevel hodet kaldt og klarte å lande trygt.

– Det var to utfall: Enten så kom vi til å klare det uten å få en skramme, eller så kom vi til å bli makrell i tomat.

Flyet til Mathiassen kom ned i ca. 300 km/t midt Svanelvdalen. Han forteller at han ikke visste hvor de var, og at de var veldig heldige som ikke krasjet i et fjell. Når han og kollegaen kom til Svanelvdalen og under skylaget, skjønte han at de var berget.

– Jeg vurderte å lande på en vei, men der var det for mye trafikk. Jeg gjorde flyet klar til landing slik at jeg kunne lande med en gang jeg så en mulighet. Jeg fløy noen runder for å inspisere området, og til slutt fant jeg en liten rett strekning i Kaperdalen hvor jeg kunne lande, forteller Mathiassen.

Etter landingen forteller han at det kom noen biler til, og en ung mann kjørte han til et sted hvor han kunne ringe politiet og Bardufoss.

– Vi mistet radiokontaktet inne i skyene, så han i lufttårnet på Bardufoss trodde det hadde gått galt. Vi rakk kun og informere om at vi hadde problemer før vi mista radiokontakten.

Mathiassen har mye erfaring som småflypilot. Han flyr mye i jobbsammenheng som navigatør og redningsmann, og er vant til å lande på korte rullebaner. Det var en ut av grunnene til at han skjønte at de var trygge når de kom under skydekket.

Lite søvn

Han forteller at han flyr mye, og at han flyr rundt 80-90 timer i året. Hendelsen på fredag har gjort han til en bedre pilot.

– Skal jeg være ærlig så sov jeg veldig lite de første dagene etter hendelsen, og jeg har vært sliten i to dager. Det går bedre nå, og jeg og min kollega har snakket sammen og har avtalt å dra ut på flytur igjen, forteller Mathiassen.

– Jeg har ingen skrekk, og jeg skal ut å fly igjen. Det å fly gir meg veldig mye. Flyet, som er så godt som uskadd, får jeg henta i Kaperdalen etter at noen mekanikere har fikset litt på det og jeg har fått det godkjent av Luftfartstilsynet.

Fra nært og fjernt har Mathiassen mottatt skryt for landingen.

– Det er overraskende pågang av ukjente og kjente som gratulerer meg for å ha en god jobb. Det er hyggelig, men vi har hatt flaks og jeg er utrolig ydmyk over at vi har berga oss, avslutter Mathiassen.

DRAMATISK: Audun Mathiassen opplevde en dramatisk flytur fra Stokmarknes på fredag, og er ydmyk over at det gikk så bra. Foto: Privat
LANDINGSOMRÅDE: – Jeg fløy noen runder for å inspisere området, og til slutt fant jeg en liten rett strekning i Kaperdalen hvor jeg kunne lande, forteller pilot Audun Mathiassen. Foto: Susanne Noreng
PARKERINGSPLASS: Etter å ha blitt dratt opp av grøfta ble småflyet av typen Cessna midlertidig anbrakt på en utkjøringslomme ved veien i Kaperdalen. Foto: Susanne Noreng