Dermed bør all tvil fra både lokalpolitikere og folket i Fjordgård være fjernet.

– Arbeidet starter snart

– Dette er så sikkert som det kan bli, sier byggeleder Geir Larsen i Statens vegvesen.

Han forteller at Statens vegvesen skal gjennomføre sikring av tunneler i Troms for fylkeskommunen av 34 tunneler, og at anbudet som Kongsberg-firmaet har for denne jobben er på 34 millioner kroner. Larsen opplyser at sikringsarbeidet som nå skal gjøres i de to tunnellene i Fjordgård vil ha en kostnad på rundt ti millioner kroner.

Liste over utbedringstiltak

– Her det listet opp en rekke nødvendige tiltak som må gjøres for at tunnelen skal klassifiseres som trafikksikker.

Larsen forteller at det skal plugges inn 1.000 sikringsbolter i fjellet, noe som vil forhindre nedfall av steiner fra tak og vegger.

– Vi skal renske 800 områder i de to tunnelene der vi skal ta bort gammel PE-skum, og også der sikre mot nedfall av stein. Larsen sier at totalt er det 2.200 kvadratmeter i de to tunnelene som skal pålegges nytt PE-skum, og at dette igjen påsprøytes et 8 centimeter lag med sprøytebetong som skal sikre mot at PE-skummet skal kunne antenne.

Trafikksikre tunneler

– Effekten av dette utbedringsarbeidet vil bli at de to tunnelene vil framstå som langt mer trafikksikre enn det de gjør i dag. Nå er det jo slik at det utbedringsarbeidet tas på de verste plassene, men likevel blir sikkerheten langt bedre enn før, og så sikker at de to tunellene ikke lenger vil kunne kalles trafikkfarlig, sier Larsen.

Geir Larsen sier at med dette arbeidet som vil pågå før jul vil det også kunne bli en god del venting for biler på vei fra og til Fjordgård.

– Dette er ting som bare er helt nødvendig, og noe sjåførene må innfinne seg med. Slike stengninger kan skje både på dagtid og på natta.

På spørsmålet om hva som skal skje med de hullete veiene inne i tunnelene sier Larsen at dette ikke er hans ansvarsområde.

– Men som jeg ser det er jo nytt dekke på veiene også noe som bør komme etterhvert. Men det viktigste er jo at med det som nå blir gjort skal det være trafikksikkert å kjøre til og fra Fjordgård. Larsen sier at den stadig økende turiststrømmen til Fjordgård har vært et moment i vurderinga av tiltakene som nå skal gjøres.

- Dette er jo kjempeflott

– Hva er det du sier? Dette er nesten for godt til å være sant, nå er det nesten så jeg må hjem og feire det med en liten en, sa Johannes Enoksen da vi brakte meldingen om oppstarten som snart skal skje.

– Spør du meg så høres jo ti millioner lite ut, men vi får jo håpe at det blir gjort en bra jobb, sa Enoksen på mobilen i mandag ettermiddag.

– Dette skal jeg straks melde ut på Facebook, og jeg skal også melde at det var du som ga meg denne flotte beskjeden, sa en oppglødd Enoksen.

– Selvfølgelig må jo må gjøres med veiene i begge tunnelene også, men det er jo noe som nok bør komme i ettertid. Og ventetida og stansen mens arbeidet pågår skal vi nok tåle.

Etter mange års ventetid blir sikkerhetsnivået i begge tunnelene — Ørnfjord- og Fjordgårdtunnelen — hevet betraktelig når utbedringsarbeidet er ferdig en gang før jul. Foto: Vidar Bjørkli