Tor Erik Lind smalt til med et helt nytt konsept på Å gård og satte 17. mai som åpningsdagen for restauranten.

Fikk ikke plass til alle gjestene

– Det var helt overveldende at det kom så mange. Vi måtte dessverre sende noen ut fordi det ikke var plass. Da er det jo artig, men selvfølgelig ikke for dem som ikke kom inn. Kokken og vi som serverte var stressa, men vi lærte masse denne dagen. Vi fikk en veldig god start og håper folk var fornøyd med maten. Det er det viktigste, så får vi justere oss inn hvordan vi legger det opp videre. Vi har allerede planen klar for neste 17. mai, da blir det bordbestilling og to bordsettinger, en tidlig og en sent, sier Lind.

Kortreist oksegryte

– Fikk du tilbakemeldinger fra folk om det nye konseptet på gården?

– Ja, de fleste var fornøyd med den kortreiste oksegryta. Det virket at det falt i smak. Folk var jo litt nysgjerrige på det vi har fått til. Men jeg fikk liten tid til å snakke med folk, sier han

Lind forteller at det gikk omkring 100 middager åpningsdagen.

– I dag har vi roet litt ned før vi åpner igjen lørdag og søndag. Dette blir nok roligere dager enn 17. mai, sier Lind.

Godt fornøyd på Fjellkysten

På Fjellkysten gjestehus åpnet restauranten for daglig drift i påsken. I tillegg var SPA-anlegget, badstue og boblebad tilgjengelig for gjestene. Daglig leder Tor Lyngmo er godt fornøyd med å selge 130 middager på 17. mai.

– Vi har jo en stor kapasitet her, storsalen ble også tatt i bruk. Derfor slipper vi kø. Vi hadde bra med folk fra Salangen her også. Men det er klart at dette er 17. mai. Ingen andre dager i året er så bra.

– Vi trenger restauranten fordi vi har bortimot 10.000 gjester i året her. Vi har jobbet fram grunnlaget for å holde restauranten åpen, da blir besøk fra lokalbefolkningen også et pluss, sier han.

Helheten er viktig

– Går det greit å holde restauranten åpen hver dag?

– Ja, det gjør det. Vi har vært i en innkjøringsfase. Grunnen til å holde åpent er at vi har så mange arrangementer. Vi har hatt selskap og arrangementer hver helg siden påske. Jeg tror det er bare tre helger siden nyttår vi ikke har hatt arrangement her, sier han.

– Hvordan går det med Spa-anlegget?

– Vi har folk hver dag. Det begynner virkelig å ta form. Det er jo artig at folk kommer og bor her fordi de vil bruke Spa-anlegget. Da er det treff for oss. Da er det også viktig å ha et godt restaurant-tilbud på plass. Det er helheten som er viktig å ha på plass for oss, sier Lyngmo.

GODT FORNØYD: Daglig leder Tor Lyngmo er godt fornøyd med å selge 130 middager på en dag. Foto: Morten Dokka