Gjennom Kommunal rapports leverandørdatabase har VG avslørt at selskapet har fakturert minst 178 norske kommuner og 16 fylkeskommuner fra 2012 til 2016 for 7.448.000 kroner av Det Norske Kartselskapet AS. Blant annet skal selskapet ha fakturert ulike kommunale avdelinger i samme kommune, flere ganger i året, produktet de selger er tjenester du kan få gratis andre steder og det er rettet sterkt kritikk mot salgsmetodene til selskapet.

Lenvik står oppført i leverandørdatabasen med en fakturering 9,900 kroner i perioden 2012 - 2015. Rådmann Bjørn Fredriksen innrømmer at summen er langt høyere.

– Det er snakk om rundt 30.000 kroner til sammen, men da over flere år før vi fikk stoppet dette i 2013. Vi føler oss helt opplagt lurt i dette. Noe av pengene har vi fått tilbake, men ikke alt, sier Fredriksen til Folkebladet

Endret rutiner

Rådmannen i Lenvik forteller videre at de har endret rutinene etter at utbetalingene og faktureringen til dette selskapet ble stoppet.

– Da vi stoppet dette høsten 2013 ble dette merket inne i våre systemer og opprettet rutiner som sørget for at Lenvik ikke skal betale dette selskapet noe som helst. I 2014 ble det også innskjerpet rutiner opp mot leverandører, blant annet skal alt kvalitetsikres før det opprettes konto, sier Fredriksen.

Selv om dette skjedde før hans tid i rådmannstolen, er han glad for at det hele ble oppdaget og at kommunen tok lærdom av dette.

– Dette var en urettmessig måte å skaffe seg penger på og det er særdeles beklagelig at vi ble lurt. Det som er viktig for oss er at vi har tatt lærdom og kvalitetssikret rutinene. Så langt dette er mulig skal vi jobbe for å unngå noe slik i fremtiden. Svindel blir mer og mer utspekulert og det er vanskelig å gradere oss fult ut, men vi må og skal sørge for å ivareta alle sjekkpunkt og få disse godt etablert i arbeidet fremover, sier Fredriksen.

– Mottar dere mange svindelforsøk daglig?

– Verden er ikke bare god og det er flere som prøver seg, slik vil det nok alltid være. Det hagler inn med meldinger om lottogevinster og annet. Dette gjør jo at vi blir mer bevisste og tar dette med oss ikke bare i arbeidslivet, men også privat. I kommunen og i arbeidet gjelder det å være kritisk, sjekke hvem man har opprettet en avtale med, hvem bestiller og sjekker organisasjonsnummer opp mot enhetsregister. Det er en viktig sjekkliste, avslutter Fredriksen.

Betalte faktura

Målselv står oppført i leverandørdatabasen med en fakturering 9,900 kroner i perioden 2012 - 2015. Det har ikke lykkes Folkebladet å få en kommentar fra kommunen på om det dreier seg om en større fakturering før dette årstallet. Rådmannen opplyser om at faktureringavtalen de hadde med selskapet opphørte denne måneden.

– Rådmannen har hatt en gjennomgang av behovet for tjenestene som er anskaffet etter at avtalen med «Det Norske Kartselskapet» ble kjent. Avtalen ble inngått fordi en ønsket tilgang til kartverk og lokalisering, men vi finner nå at vårt behov kan dekkes gjennom bruk av andre systemer og løsninger som innebærer en kostnadsbesparelse for kommunen. Avtalen er på bakgrunn av dette sagt opp nå i april, skriver rådmann Ole Frode Mikkelsgård i en e-post til Folkebladet.

Økonomisjef Pål Mathisen bekrefter at disse fakturaene ble betalt.

– Fakturaer er betalt, og det er på generelt grunnlag ikke heldig at slike forhold oppstår. Denne saken viser med all tydelighet betydningen av å være særdeles kritisk til alle henvendelser fra firma som opererer via tlf-salg, men også oppsøkende virksomhet generelt, skriver han i en e-post til Folkebladet.

Svertekampanje

Det Norske Kartselskapets kvinne i kulissene, Laila Mjeldheim, har ikke ønsket å møte VG til intervju, men svarer gjennom sin advokat Pål Sverre Hernæs:

«Det fremgår av VGs henvendelse til meg, at de aktuelle kommunene er blitt spurt av journalisten hvordan de ser på hva som har fremkommet om DNKS (kartselskapet, red. anm.) den siste tiden. I lys av den massive svertekampanjen som VG har ført mot meg og selskapet over flere måneder, ligger det derfor klare føringer for de som er blitt kontaktet, om at VG bare er ute etter det negative.», skriver VG.

Videre ber hun kunder som har noe å klage på å ta kontakt med selskapet.

«Det er kun en «håndfull» som ytrer seg negativt om DNKS. Langt fra alle på VGs liste sier noe negativt om selskapet. Enkelte ytrer seg med skepsis til telefonsalg generelt. Andre gir uttrykk for subjektive oppfatninger uten at det fremkommer hva som konkret ligger til grunn for misnøyen.

Slike generelle utsagn er det naturligvis vanskelig – om ikke umulig – for meg å imøtegå. Jeg viser derfor til min tidligere uttalelse. Samtidig presiserer jeg igjen at de kunder som måtte ha noe å klage over, eller ønsker å oppklare eventuelle misforståelser, bes umiddelbart ta kontakt med oss.»

Rådmann i Målselv, Ole Frode Mikkelsgård, forteller at faktura fra selskapet ble stoppet i april i år. Foto: Privat