En ny bil — som er produsert i Norge og som kanskje er mer miljøvennlig enn noen annen bil produsert noe annet sted i verden, ble avduket 17. april ved NTNU i Trondheim. Bak nyskapningen står et team av 30 svært dyktige studenter. Den lave vekten skyldes blant annet at mye av bilen er utformet i karbonfiber. Til og med felgene er i dette svært lette materialet. Et utstrakt samarbeid med industridesigneren og gründeren Bård Eker i Fredrikstad har gjort dette mulig.

Og med på designersida har også Elise Christin vært. Hun forteller at hun har vært involvert i dette prosjektet i ett år nå.

Hun forteller at hun ønsket gjennom å delta i dette å få prøve ut i praksis det hun har lært på designerlinja ved NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet) i Trondheim.

– Denne el-bilen er jo tenkt som en bybil, og det meste av materialet har vi elever produsert selv til bilen. Elise Christin er nå på en veskemesse i Italia, og fikk derfor ikke overvære avdukingen av bilen.

Skal til konkurranse i London

Hva sluttresultatet blir, og om DNV GL Fuel Fighter vil være mer miljøvennlig enn noen av de andre bilene den skal konkurrere mot, avgjøres i London 8. juli. Da arrangeres «Shell Eco-Marathon Drivers’ World Championship» i Queen Elizabeth Olympic Park. Biler og team fra hele verden vil konkurrere om å kjøre lengst mulig med forbruk av minst mulig energi. NTNU studentene representerer Norge – slik de har gjort det ti ganger tidligere. De deltar i klassen Urban Concept, batteri-elektrisk. I denne klassen stilles det krav til bilens minstemål. Det er også krav om at bilen skal være utrustet med nødvendig utstyr som lys og vindusviskere og siden dette er en bil som skal kunne tilpasses en urban persons behov, må den også ha bagasjeplass.

– Bilen skal inspirere andre

Elise Christin sier at hun ser mer på dette som et bilkonsept som skal være med og inspirere og kanskje presentere innspill for framtid nytenkning innen produksjon av miljøvennlige biler. Hun forteller at hun denne gangen vil sørge for å være tilstede under presentasjonen av den norske el-bilen i London.

ELise Christin Lind Hjemly har vært med og designet prototypen på DNV GL Fuel Fighter. Foto: Privat