Veien det kniper om er Valvågveien, eller mer bestemt fylkesvei 233 Lekangen-Stonglandseidet. En vei som ifølge bonde Håkon Ryvoll er skrekkelig å måtte forholde seg til, både for folk og kjøretøy. I den anledning har han lansert en idé med håp om å få gjort noe med ståa.

– Det står jo dårlig til med offentlige midler for å få gjort noe, så ideen er å høre med private bedrifter om de kan gå inn og forskuttere midler slik at veiutbedring kan komme igang før finansiering er i orden.

– Nå skal jo Tranøy kommune igang med opprusting av den kommunale biten av veien, og det vil være både rart og skammelig om det ikke går an å få til en fornuftig løsning også for den fylkeskommunale delen.

Har du bilder av dårlig vei? Del dem med våre lesere.

– Må gjøre det sjøl

Ryvoll håper politikerne i Tranøy plukker opp tråden og henvender seg til Salmar Nord.

– Det er jo et selskap med et såpass bra resultat at man skulle tro at de hadde midler til å forskuttere noe.

Han poengterer at det er snakk om seks-sju kilometer fylkesvei, og at det kun er snakk om forskuttering — altså midler som til sist vil bli tilbakebetalt når fylkeskommunen får midlene på plass.

– Før i tida — på 80-tallet — var det flere tilfeller der vi fikk vei etter at private gikk inn og forskutterte midler, blant annet da Senja Anleggsteknikk, som det da het, forskutterte deler av bygginga av veien til Flakstadvåg. Det må jo gå an å få til noe lignende nå, mener Ryvoll.

Å vente på at fylkeskommunen skal få bedre råd til vei gjennom statlige overføringer har han ingen tro på.

– De Oslo-karene skjønner ikke bæret av hvordan vi har det her — de vet ikke hvor vi er engang. Derfor må vi gjøre det sjøl om vi skal få gjort noe, understreker Ryvoll.

Ser ikke på det som realistisk

Ordfører i Tranøy, Jan Fredrik Jenssen, opplyser at de fra kommunen har bedt Troms fylkeskommune gjøre noe med den fylkeskommunale delen av Valvågveien samtidig som den kommunale biten rustes opp til sommeren.

– Det er jo litt dumt om den fylkeskommunale veien blir stående i dårlig stand nå som den kommunale biten skal bli fin. Vi har imidlertid ikke fått noen lovnader fra fylkeskommunen, sier Jenssen.

Når det gjelder Ryvolls utspill er ordføreren litt tilbakeholden.

– Det er klart at man kan høre med private om de kan forskuttere, men i denne anledning kan jeg ikke si at jeg ser på det som en realistisk mulighet, sier Jenssen.

Han viser til at det offentlige uansett må ta regninga for veiutbedringer, og at man i hvert fall ikke kan be om forskuttering før det foreligger vedtak om at den aktuelle veien skal prioriteres for utbedring. Et slikt vedtak foreligger ikke i dag for fylkesvei 233 Lekangen-Stonglandseidet.

– Det går nok heller ikke an å trekke paralleller til 80-tallet og det som ble gjort da. Jeg sier ikke at det ikke går an å få til et lignende samarbeid med private, men at verden har endret seg mye siden den gang, sier Jenssen.

Kjent med forholdene

For daglig leder i Salmar Nord, Ørjan Jensen, kommer Ryvolls utspill litt plums på, og han vil derfor ikke kommentere saken på stående fot. Jensen legger imidlertid ikke skjul på at de i Salmar Nord, som har en landbase i Valvågen, er godt kjent med de dårlige forholdene på Valvågveien.

– Har dere fått forespørsler om å forskuttere veiutbedring noen ganger før?

– Ikke meg bekjent her i nord, sier Jensen.

Tranøy-ordfører Jan Fredrik Jenssen sier at det til syvende og sist er det offentlige som har ansvar for å ta vare på veiene. Foto: Fredrik Kampevoll
Ørjan Jensen, daglig leder i Salmar Nord, sier det er vanskelig å svare på utspillet fra Håkon Ryvoll uten å vite mer om hva som ligger i det. Foto: Vidar Bjørkli