– Båten hadde rent i land etter at føreren hadde sovnet, forteller Keneth Larsen i Finnsnes Dykk & Anleggsservice,

Sjarkens møte med steinfjæra i Kongsvik, sør i Tjeldsundet, førte til at propellhylsa ble slått løs fra skroget slik at det oppstod et stort hull. Ytterligere et hull oppstod bak i hekken. Ifølge Larsen normale skader etter et slikt sammenstøt.

Etter seks-sju timers gange var finnsnesbedriften på plass ved sjarken. Redningsjobben gikk ifølge Larsen så godt som det kunne, uten at båten ble påført ytterligere skader.

Spilte på lag med floa

– Vi tok med oss den største båten vår, Niklas, samt en lettbåt. Det første vi gjorde var å gå i land for å få et overblikk over skadeomfanget, samt danne oss et bilde av hvordan vi skulle gripe an dette. Vi fikk tettet skadene så godt det lot seg gjøre, og satte inn en bensindrevet lensepumpe for å få ut vannet som hadde kommet inn i båten. Dermed fikk vi høvelig kontroll, og det var bare å vente på at floa ble stor nok.

Da floa var stor nok, ble sjarken forsiktig vinsjet løs. Med et løfteåk fikk redningskarene løftet havaristen ombord på Niklas.

– Vi tok sjarken med til Rødskjær der Selfa har fabrikk. De er gode på plastbåter, og det er mange havarister som tas med dit, forteller Larsen.

Redningsoppdraget var ferdig utført rundt klokken 04.30 natt til mandag. Ut på formiddagen mandag, omlag klokken 10.30, var Larsen og resten av redningscrewet tilbake på Finnsnes.

Flere oppdrag

– Så nå er dere små i auan?

– Ja, littegranne, men det går fint. Det er ikke uvanlig at vi er små i auan, ler Larsen.

– Er det ofte at dere er ute på slike redningsoppdrag som dette?

– Ja, det er forholdsvis ofte. Denne gangen var det Nordlys forsikring som var oppdragsgiver, og i løpet av et halvt år er dette tredje båten vi berger for dem, sier Larsen.

Finnsnes Dykk & Anleggsservice var blant annet på plass da en stor sjark hadde rent på et skjær utfor Andenes grunnet feilnavigering. Finnsnesbedriften fikk også oppdraget da en sjark sank ved kai i Alta. I tillegg har de utført bergingsoppdrag for flere oppdragsgivere.

– Alt i alt tror jeg pinadø vi har berget ti båter på under ett år, og i de fleste tilfellene har det vært snakk om båter som har vært helt «druknet». Bare ved to anledninger har det vært snakk om båter som har rent på land.

Finnsnes Dykk & Anleggsservice driver primært med oppdrettsrelaterte oppgaver. Larsen anslår at 90 prosent av bedriftens birksomhet knytter seg opp til dette feltet. Altså er bergingsjobb mer som en bijobb å betrakte.

– Liker dere disse oppdragene?

– Ja, det er veldig spennende, og en avveksling fra det vi ellers holder på med. Vi er veldig fornøyde med å få sike oppdrag da de blir som «krydder i arbeidshverdagen» for oss, smiler Larsen.

Slik endte ferden for en mann som var på tur til Finnmark på juksafiske. Han sovnet av og gikk i fjærsteinene i Tjeldsundet. Foto: Finnsnes Dykk & Anleggsservice