Abonnementsdelen utgjør nå 43 prosent av omsetningen i butikken på Sjøvegan. Butikken ble den aller beste i 2017 på antall abonnement i forhold til kundemassen.

Beste i Norge på abonnement

Kjeden har over 100 butikker i Norge, i tillegg til butikker i Sverige, Danmark og Finland.

– I helga var vi på en nordisk gallakonferanse for Synsam kjeden i Stockholm der 1.750 ansatte deltok. Og der ble det pokal på oss. Vi var beste i Norge på antall kunder som har abonnement i forhold til kundemassen. Vi er kjempestolt. Men pokalen er også kundenes pokal. Vi kan takke dem for at vi fikk den, sier butikksjef Line H. Kristoffersen til Folkebladet.

Forutsigbar ordning

Kristoffersen forteller at de fleste lander på et abonnement på 800–900 kroner hver måned. Det billigste ligger på 199 kroner.

– Dette er veldig populært på grunn av forutsigbarheten med en fast månedsleie uansett hva som skjer med syn og briller. Mange som abonnerer på briller er kunder som for eksempel utvikler grå stær og forventer ofte synsendring. Andre synes bare det er stas å kunne ha en brillegarderobe med forskjellige stiler. Abonnement passer selvfølgelig ikke alle. Noen vil jo bare ha en brille og mener de klarer deg med det, sier hun.

– I abonnementet kontrollerer vi og følger med på også øyehelsa hos kunden. Det er det viktigste for oss. Er det en antydning til grå stær eller andre ting følger vi med. Og da må vi ofte skifte glass. Og dette ligger i abonnementet. For kunden blir dette en sikkerhet. Og en har mulighet for å få nye briller hvert år, eller leie et par ekstra briller, sier optiker Thomas Kraut.

Ulike brillepakker

Kunde Monica Hundstad forteller om sine erfaringer. Hun ble abonnementskunde i fjor høst.

– Jeg er kjempefornøyd med ordningen. De er behjelpelig med alt. Og det er forutsigbart, jeg slipper å tenke på at det plutselig kommer store utgifter. Dette er en strålende ordning, sier hun.

– Uansett setter vi sammen en brillepakke som passer den enkelte, og de fleste ender opp med en progressiv brille til daglig bruk, en progressiv solbrille og en lese/arbeidsbrille. Men vi har også unge kunder som for eksempel også bruker linser og velger en avlastningsbrille og to solbriller uten styrke, sier Kristoffersen.

fornøyd: Monica Hundstad mener det er en strålende ordning å abonnere på briller. Foto: Morten Dokka