I desember 2016 vedtok fylkestinget i Troms at fergesambandet mellom Botnhamn og Brensholmen skal bli helårig. I kjølvannet av dette vedtaket sendte fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, nylig en henvendelse til kommunal- og moderniseringsdepartementet der det søkes om at Malangsforbindelsen innlemmes i kriteriedata for inntektssystemet for fylkeskommunene.

Sambandet inngår per i dag ikke i denne ordninga.

«Dersom man skal få til helårlig drift i sambandet vil dette krevet at fylkeskommunen mottar midler til drift av dette sambandet på lik linje med de øvrige helårssambandene.», heter det i søknaden.

Usikker på beløpet

Per 2018 er det totalt 104 fergesamband og bilførende båtruter i det aktuelle inntektssystemet, 12 av disse i Troms.

Håpet til Prestbakmo er at også Malangsforbindelsen skal være å finne på lista fra og med 2021.

– Dette handler grovt sett om å sikre oss at fylkeskommunen får det man skal fra staten gjennom inntektssystemet til delfinansiering av drift av helårsferge på lik linje med øvrige samband, skriver Prestbakmo om søknaden i en tekstmelding til Folkebladet.

– Hvor stor er sjansen for å nå frem med søknaden?

– Vi regner med at det går, for noe annet ville være svært merkelig. Det vi er mer usikker på er beløpet, og er derfor opptatt av å vite nettopp dette mest mulig sikkert, skriver Prestbakmo.

Forhåndsgodkjenning

Fra kommunal- og moderniseringsdepartementet er det satt gitte kriterier for å kunne innlemmes i kriteriedataene for inntektssystemet.

Det ene er at fergesambandet skal være helårig og med en årsdøgntrafikk på ti PBE (personbilenheter) eller mer. I søknaden fra Prestbakmo anslås det at at årsdøgntrafikken for Malangsforbindelsen, dersom den hadde vært helårig, ville vært på omlag 90 PBE. Altså godt over det satte kriteriet.

De andre kriteriene, som blant annet gjelder driftsform, er også oppfylt når det gjelder ferga mellom Botnhamn og Brensholmen.

«Det eneste av de oppstilte kravene som ikke er oppfylt, er at sambandet er i drift hele året», heter det i søknaden.

Det er i denne anledning Prestbakmo også søker om å få forhåndgodkjent Malangsforbindelsen i inntektssystemet.

«Med endringene i inntektssystemet for fylkeskommunene fra og med 2015, der Troms er beregnet å tape 85 millioner kroner i rammetilskudd sammenlignet med 2014, er det urimelig å forvente at fylkeskommunen skal ha økonomi til å finansiere driften av nye fergesamband fullt ut i to år før det eventuelt kan komme inn i kriteriedataene», poengteres det i søknaden.

Det vises også til at en forhåndsgodkjenning av innlemming i inntektssystemet vil gjøre gjøre det mulig for fylkeskommunen å sette igang med nødvendig utbedring av fergekaiene.

Greit: Fylkesråd Ivar B. Prestbakmo regner med å nå gjennom med søknaden.