Fredag formiddag inviterte Kent Gudmundsen (stortingskandidat H), Kristian Wilsgård (2. kandidat til stortinget Frp), Helga Marie Bjerke (stortingskandidat Krf) og Morten Skandfer (stortingskandidat V) til pressekonferanse om utredning av Nord-Norgebanen i neste NTP.

Klart

Nå er det klart at de vil bestille utredning av Nord-Norgesbanen, melder avisa iTromsø.

- Utredningen kommer inn i Nasjonal transportplan allerede nå, sier Venstres førstekanidat, Morten Skandfer ifølge Nordlys.

Målet er å ha klar utredninga i løpet av de fire neste årene.

- Sist det ble utredet var i 1992, så kunnskapsgrunnlaget vi vil skaffe oss med en ny utredning er veldig viktig. Man vil i løpet av de neste fem årene se en dobling av behovet for godstrafikk innen havbruk og fiskerinæringa  i regionen, og derfor må man ta grep nå, sier Helga Marie Bjerke.

Til Fauske

Skandfer er tydelig på at en jernbane til Tromsø må bygges i forlengelsen av Nordlandsbanen fra Fauske.

- Selvsagt må den kunne kobles på jernbanen fra Narvik til Sverige, men vi må også helt til Fauske. Ofotbanen har dårlig kapasitet og Norge er avhengig av en robust og trygg måte å frakte gods på. Da kommer vi ikke utenom en ny jernbane fra Tromsø til Fauske, sier Skandfer ifølge Nordlys.

Frp med

Frp, med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i front, har vært motstandere av jernbane i Nord-Norge. Han fikk støtte av partifelle Øyvind Korsberg, som mener nye teknologiske løsninger vil åpne for CO₂-fri transport via vei, luft og vann.

Likevel stiller partiet seg nå bak utredningen.

2.-kandidat Kristian Wilsgård opplyser at han støtter jernbaneløsningen såframt det viser seg at det vil medføre gevinst for samfunnet.

– Motstanden har vært fundamentert i et dårlig kunnskapsgrunnlag. Samtidig er det viktig å lytte til hva næringene i regionen selv ønsker, sier han.

Helga Marie Bjerke (Stortingskandidat Krf), Morten Skandfer (stortingskandidat V), Kent Gudmundsen (Stortingskandidat H) og Kristian Wilsgård (2. kandidat til Stortinget Frp). Foto: Ronald Johansen