Mandag 6. mars møttes interimfellesnemda for nye Senja kommuns for første gang. Møtet ble gjennomført i en meget god tone, men det uavklarte spørsmålet om den nye kommunen vil bestå av to, tre eller fire kommuner skapte usikkerhet i forhold til videre prosess, skriver Lenvik og Tranøy kommune i en felles pressemelding.

– Å skape nye Senja kommune kommer til å bli en krevende prosess, og vi som sitter i dette rommet får et stort ansvar. Det høres lenge ut til 2020, men det er mye som må på plass og tida går fort, sa ordfører Geir-Inge Sivertsen, og fikk ubetinget støtte fra sin kollega i Tranøy, Jan Fredrik Jenssen.

Interimfellesnemnda er ett kollegialt organ, som skal ha det overordnede ansvaret for å planlegge og gjennomføre arbeidet mot Senja kommune. Nemnda består av formannskapene i Lenvik og Tranøy kommune, der Lenvik har sju medlemmer og Tranøy fem.

Funksjonstiden er frem til 31. desember 2019. I mandatet ligger blant annet ansettelse av prosjektleder og øverste administrative leder for Senja kommune. Fellesnemnda skal også ha ett spesielt ansvar for å vurdere saker med økonomisk konsekvenser for den nye kommunen.

Tranøy ble enstemmig valgt vertskommune for arbeidet, og ordfører Jan Fredrik Jensen blir leder av fellesnemnda. Det ble også foretatt valg av arbeidsgiverdelen av partssammensatt utvalg (PSU), og denne ble bestående av Kjetil Johnsen, Geir-Inge Sivertsen og Line M. Sandberg fra Lenvik og Jan-Fredrik Jenssen og Marit S. Hansen fra Tranøy.

I forkant av valgene ble utfordringene rundt den uavklarte situasjonen på nabokommunenes tilnærming til Senja kommune diskutert. I møtet var det enighet om at Lenvik og Tranøy måtte forholde seg til dagens realiteter, og heller ta inn nye samarbeidspartnere når dette var avklart fra nasjonalt hold.

Det ble også en prinsipiell diskusjon rundt fremgangsmåte for å ansette prosjektleder og rådmann i den nye kommunen. Spørsmålet var om man nå skulle ansette en rådmann, som skulle være prosjektleder, eller en prosjektleder som kunne blir rådmann. Her valgte fellesnemda å gå for utlysning av prosjektlederstilling, men at prosjektleder også vil bli ansatt som rådmann fra 1. januar 2019, kommer det frem i pressemeldinga.

Neste møte i interimfellesnemnda blir mandag 3. april, og utlysningstekst for prosjektlederstilling og fremtidig møteplan er to av sakene som da står på agendaen.