«Da Ap ble stående igjen på perrongen»

FORLATT: Toget er gått, og Arbeiderpartiet står igjen på perrongen som tapere i nord. 

leder


Det var ingen bombe at Arbeiderpartiet tirsdag stemte mot representantforslaget fra Per-Willy Amundsen (Frp) og Torgeir Knag Fylkesnes (SV) om å realisere Nord-Norgebanen. Både SV, Sp, Frp, Rødt og MDG stemte for. Forslaget fikk 30 stemmer, mens 56 representanter stemte mot, og Ap ble dermed partiet som vippet det i disfavør.

Partiets motstemme kan dermed sette en stopp for videre planer om å bygge jernbane nordover fra Fauske til Tromsø. Varslet eller ikke, må dette sies å være dypt skuffende fra et Ap som fra før sliter i nord.

Da denne nasjonalt anliggende saken noe uventet ble en het potet under fjorårets fylkes- og kommunevalg, kom Per-Willy Amundsen kjapt på banen og gikk mot sin egen regjering i saken. I mellomtiden har han på imponerende vis fått med seg hele stortingsgruppen for jernbanen, i en sjelden politisk konstellasjon med SV.

Mens Høyre og Erna Solberg plumpet i salaten med sin futuristiske tro på at førerløse trailere en gang i framtiden vil dekke behovet for tog, kom Jonas Gahr Støre og Ap sent på banen, med et mer tåkete «vi ønsker også bane til nord», etterfulgt av «men dette må utredes mer» osv. At planene om Nord-Norgebanen har vært utredet i over en mannsalder fra før var nå én sak. At Ap gjorde et av sine sitt svakeste valg i nord siden krigen er en annen.

Ap harmed tirsdagens nei har vekket både harme og hoderysting hos folk i nord. At en bane nordover vil koste mye penger er det liten tvil om, men når Stortinget samtidig bevilger astronomiske summer til andre veiprosjekter er ikke 100–140 milliarder avskrekkende høyt, for et prosjekt som vil binde hele landet sammen.

350 milliarder for å gjøre strekningen Trondheim-Kristiansand fergefri er gitt. Samme 40 milliarder for en 15 kilometer kort og gigantisk motorvei mellom Asker og Bærum. I samme tidsrom har over 300 millioner blitt brukt på et totalt unødvendig og lattervekkende navnebytte fra NSB til Vy.

I dette bildet er en utvidelse av Nord-Norgebanen helt innenfor, også økonomisk. Det handler om grønn infrastruktur rigget for framtiden, det handler om å lette og sikre veier mot tungtransport og å ha samferdselspolitiske visjoner som også gjelder for befolkningen nord for polarsirkelen.

Nå gjenstår det å se Aps formaninger om at de «egentlig» er for Nord-Norgebanen vil bli fulgt av handling, med en prosess partiet selv kan stille seg bak, eller om det hele er en bortforklaring, for nok en gang å skrinlegge hele jernbaneprosjektet i nord. At Ap fortsatt henger i nødbremsen og roper på flere utredninger er nok neppe det beste velgermagneten inn mot neste års stortingsvalg. Derfor kan de fort bli straffet og plassert på perrongen, sammen med Høyre.

Minileder

Kakefest

De ansatte ved Bakehuset på Finnsnes ble fortjent hyllet som helter for sin ekstraordinære innsats under korona-perioden.

Uten mat duger ingen helter.