Streikens vinnere

Nå kan det jo være at litt mer lønnsmessig magemål i toppledelsen kunne hatt en konfliktdempende effekt.

Folkebladet på lederplass, mandag 6. mai
leder

På den syvende dag kom SAS-ledelsen og de streikende pilotene til enighet.

Hvilket jo betyr at partene omtaler resultatet nærmest som en delt seier. For pilotenes del dreier det seg blant annet om mer forutsigbare vaktlister, en avtale som skal gjenopprette trygghet for ansettelse samt en lønnsmessig opptrappingsplan, rett nok godt under kravet.

Før det kom så langt hadde passasjerer i hundretusentalls blitt stående med billetten i hånden. Hvor mange erstatningskrav SAS vil motta og hva summen blir, gjenstår å se. Men analytikere med bransjeinnsikt anslår at rundt en tredjedel eller enda mer av årsresultatet vil gå føyken, i et år hvor selskapet var kommet på fote igjen. Da virker det som en mager trøst at SAS-aksjen spratt i været ved streikeslutt.

Og hvilke langsiktige konsekvenser kan man se for seg? I gårsdagens kommentarer fra eksperthold var det mye snakk om godtfolks jevnt over korte hukommelse. Det spørs vel om ikke bedriftskunder har en litt lengre hukommelse enn ferie- og fritidsreisende. Her er omdømmet — tilliten til at flyene går — viktigere enn pris. Og tjenestereiser utgjør en langt viktigere del av kundegrunnlaget hos SAS enn hos Norwegian, for ikke å snakke om Ryanair.

Så hva om andre ansattegrupper inspireres av pilotenes seiersglede? For ti år siden var SAS på stø kurs mot konkurs og med en ny runde i 2012. Det er etterdønningene av snuoperasjonen fra den gang som ga støtet til årets pilotstreik. Nå kan det jo være at litt mer lønnsmessig magemål i toppledelsen kunne hatt en konfliktdempende effekt. Konflikten har imidlertid flere dimensjoner, i en tid med overetableringer, kannibalisme og permanent prisdumping i luftfarten. Det fortsatt delvis statseide SAS har her sine tilpasningsproblemer.

Streiken kunne neppe ha vart særlig mye lenger uten dramatiske følger. Når status skal gjøres opp etter streikeuken, er det imidlertid én tydelig vinner som peker seg ut: Konkurrentene og i særdeleshet Norwegian, med 40 prosents økning i passasjertallet parallelt med prisøkning på billettene. Nå spås det at SAS vil innlede en priskrig — parallelt med utbetalingene til streikerammede passasjerer. Ingen bør bli overrasket om neste skritt skulle bli nye innsparingstiltak.

Minileder: Stollek

Fredag formiddag kom Sylvi Listhaug ut på slottsplassen med statsminister Erna Solberg (H), etter at hun nok en gang tok plass ved kongens bord i regjeringen. Nå som minister for eldre- og folkehelse. Hun har vært både landbruksminister- og matminister, innvandrings- og integreringsminister og justis-, beredskaps- og innvandringsminister.

Stolleken rundt kongens bord.