Forslaget om å endre Postens omdelingsfrekvens vil ramme avisene og mediemangfoldet — og deg som leser.

Dersom forslaget går gjennom vil det ha store negative konsekvenser for mange mediehus i Nord-Norge og landet forøvrig. Mange lokalsamfunn risikerer å miste eller få en kraftig svekket avis — i verdens mest avislesende land.

Departementet foreslår å redusere kravet til omdeling av postsendinger fra fem dager i uka til omdeling annen hver dag i hele landet fra 2020. En reduksjon av antall omdelingsdager til annen hver dag er beregnet til å redusere statens kostnader til statlig kjøp av ulønnsomme posttjenester med rundt 500 millioner kroner årlig fra 2020, mens besparelsen fra 2025 vil ha økt til ca. 650 millioner kroner årlig.

Det vil ha store negative konsekvenser for abonnenter i distriktene og avisenes økonomi dersom forslaget gjennomføres uten at avisenes mulighet til å nå fram til abonnenter over hele landet opprettholdes.

Mediemangfoldsutvalget fremhever at risikoen og kostnadene for samfunnet vil bli uakseptable dersom journalistikken skulle bli vesentlig svekket. Derfor må forslagenes negative konsekvenser for avisene utredes før loven endres.

Mediene har en sentral rolle i samfunnet gjennom redigert formidling av nyheter, aktualiteter og samfunnsdebatt. Denne rollen er under kraftig press. En hovedårsak er endringer i annonsemarkedet, hvor de tradisjonelle medienes stilling trues av internasjonale aktører uten egenprodusert innhold. For avisene betyr dette at man bare i løpet av de siste fire årene har mistet 3,2 milliarder kroner i annonseinntekter. Facebook og Google ligger i 2018 an til å få annonseinntekter på omkring 5,2 milliarder kroner i det norske markedet. Dette er penger annonsørene tidligere i hovedsak brukte på redaksjonelle medier.

Posten omdeler rundt 530.000 aviseksemplarer mandag til fredag. Dette er et betydelig antall, og rundt 60 aviser distribuerer 30 prosent eller mer av opplaget med Posten. Disse abonnentene bor som oftest i spredtbygde strøk, hvor distribusjonskostnadene er høye. Bransjen selv har ikke økonomi til å overta denne distribusjonen.

Papiravisa har fortsatt svært stor betydning. Den står fremdeles for mellom 80 og 90 prosent av mediehusenes inntekter, og er viktigere i 2018 enn man ville trodd for bare få år siden. Mediehusene satser derfor både på papirutgaven og digitalutgaven. Og trenger Posten med på laget.

Minilederen: Velkommen etter

Fredag ble endelig den nye havneterminalen i Tromsø åpnet.

Det var på tide. Hilsen Finnsnes og Harstad.