En revolusjon for båtpassasjerene

Man har lyttet til proteststormen

Folkebladet på lederplass 14. mars 2018

PLASS Mens dagens hurtigbåter har 250 sitteplasser, skal de nye aluminiumsbåtene ha 296 seter.  Foto: sonbjo

leder

Fra samme dato som Senja kommune er en realitet, 1. januar 2020, kan hurtigbåtpassasjerene spasere over landgangen til en helt ny, topp moderne hurtigbåt mellom Finnsnes, Tromsø og Harstad.

- Jeg er sikker på at reiseopplevensen for passasjerene vil få seg en kraftig opptur, sa fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo, da han med dårlig skjult stolthet mandag kunne presentere vinneren av hurtigbåtanbudet de ti neste år fra 2020. Det ble Norled, et av verdens største hurtigbåtrederier, eid av Stavangerske Dampskibsselskap AS.

Og trolig vil Prestbakmo få helt rett. De nye båtene framstår meget bra. På mange måter rykker fylkeskommunen nå tilbake til start. Bølgene slo høyt da fylkespolitikerne i forrige anbudsrunde valgte å vrake de «gode, gamle» hurtigbåtene med høy komfort, VIP-sone og en stødig sjøreise mellom byene i Troms - til fordel for enklere båter med lavere komfort - og lavere miljøutslipp. Det haglet med negative hendelser og spydige kommentarer mot nybåtene, mens de gamle ble sendt i opplag og senere til Sør-Korea.

Nå oppgraderes standarden igjen til gamle høyder, bare med mer moderne løsninger og design. Utslippene blir de samme, men nå kan passasjerene boltre seg i båter med 296 seter, 104 av dem ved bord med justebare seter. Det blir kiosk i midten av passasjerdekket, barne- og ungdomsrom, strøm og landing ved hvert sete, 38 sykkelplasser og ikke minst; åpent toppdekk i fart! Båtene er betydelig større enn dagens, 39 meter lange med to dekk.

Og nesten utrolig, men sant: For fylkeskommunen blir dette en billigere løsning enn dagens. Anbudet fra Norled var på 75 millioner kroner årlig, 15 millioner mindre enn fylket bruker på hurtigbåtene i dag. At de drevne og dyktige ansatte fra dagens driver, Boreal, er garantert jobb i Norled med samme betingelser, er også et åpenbart pluss.

I denne saken har Ivar B. Prestbakmo og fylkespolitikerne vist godt politisk håndverk. Man har lyttet til proteststormen fra de reisende, og man har tatt grep som sørger for en revolusjonerende oppdatering av båtene, til en blligere pris. Det betyr at den særdeles viktige samferdselsåra gjennom Troms, er sikret stabil, god båttransport i lang, lang tid.

Det er grunn til å forvente at Lysnes-Tennskjærruta, som også overtas av Norled med båten Brage allerede fra 1. mai i år, også er sikret for mange år framover.


Minilederen: OL i Oslo?

Holmenkollen Skifestival ble til Holmenkollen skitfullfestival.

Og alle som håper på et vinter-OL i Norge ser fram til den store folkefesten.