Er det for mye gavemas? Det kan være verdt å reflektere over temaet, noen dager etter julaften.

I en fersk måling sier to av tre at det er «for mye fokus på julegaver». I aldersgruppene over 50 år heller hele tre av fire til denne oppfatningen, mens 42 prosent av de under 30 år mener gavene får «passe» oppmerksomhet. Knapt noen svarer «for lite» i målingen, som Norstat har foretatt for Vårt Land.

Varehandelen anslår en salgsøkning på èn prosent fra i fjor, mens anslag fra Nordea viser, kanskje ikke så overraskende, at husstander med over èn million kroner i inntekt bruker rundt tre ganger så mye på julegaver som de med husstandsinntekt med under 400.000.

Det trengs imidlertid hverken prognoser eller meningsmålinger for å fastslå at julehandelen starter tidlig på høsten og har fått drahjelp av både det importerte fenomenet Black Friday og den relativt nye skikken med adventskalendere som utvider antallet gavedager i desember med 23.

Jula er ikke minst barnas høytid, heter det seg, og det skal være vitenskapelig påvist at norske barneværelser i snitt rommer rundt 700 gjenstander i kategorien leker. Hva med å forske på sammenhengen mellom tilvekst og lykke, utover utpakkingens lykke julaften? Hva vi til gjengjeld vet en del om, er de synlige ulikhetene som forsterkes i jula.

Nå finnes det jo mange muligheter for dem som vil tenke — og gi — alternativt, i form av symbolske gavekjøp hos humanitære organisasjoner. En trend av nyere dato går ut på å innlemme brukthandelen i pakkehaugen under treet, noe som kan være et nyttig innslag i resirkuleringsøkonomien. Å gi hverandre opplevelser i stedet for flere ting, later her til å være en tyngre trend. Reiser, konserter, teaterbesøk, og forskjellige former for samvær og fellesskap med hovedvekt på nettopp det.

Å unne seg noe ekstra til jul, er en god tradisjon — som ikke skal dempes av moralisme og dårlig samvittighet. Det går til og med an å ha varehandelens betydning for norsk økonomi og sysselsetting et sted i bakhodet. Målinger hvor folk flest synes det blir for mye av det gode, bør imidlertid appellere til den sunne fornuft — og kanskje inspirere til en liten evaluering mot slutten av høytiden. Å dele noen tanker om hvordan vi egentlig ønsker julefeiringen, og hva som eventuelt kan gjøres annerledes neste år?

Minilederen: Smell

Hollywood-stjerna Leonardo DiCaprio har engasjert seg i kampen mot oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Oljetilhengengerne har gått på tidenes stjernesmell.

– Nå finnes det jo mange muligheter for dem som vil tenke — og gi — alternativt, i form av symbolske gavekjøp hos humanitære organisasjoner, skriver Folkebladet på lederplass. Foto: Trond Sandnes