Godt nytt år til de nye hurtigbåtene våre!

  Foto: Trond Sandnes (tegning)

Det som nå kommer er en samferdselsrevolusjon, på det som er Norges mest trafikkerte hurtigbåtrute.

Sjefredaktør Steinulf Henriksen i Folkebladet

REVOLUSJON: «Det som kommer nå er en samferdselsrevolusjon, på Norges mest trafikkerte hurtigbåtrute».   Foto: Vidar Bjørkli

296 PASSASJERER: «Svært mange ønsker båtene varmt velkommen. Både passasjerer, men også mannskapet».   Foto: Vidar Bjørkli

STOLT: «Ivar B. Prestbakmo er stolt, og han har grunn til det». Her sammen med Bjørn Egil Søndenå i Norled.  Foto: Vidar Bjørkli

hurtigbåtene
  • Oma Baatbyggeri på Stord har bygd de tre hurtigbåtene «Fjorddronningen», «Fjordprinsen» og «Fjordjarl».
  • Norled vant anbudet på ca. 75 millioner kroner pr år, og skal i ti år ha hurtigbåtoppdraget mellom Harstad, Finnsnes og Tromsø med oppstart fra 1. januar 2020. Oppdragsgiver er Troms og Finnmark fylkeskommune.
  • Båtene har en kapasitet på 296 passasjerer og er 39 meter lange.
  • Hurtigbåtene har redusert energiforbruk, lavt støynivå, høy passasjerkomfort, gode kafèfasiliteter og muligheter til å oppholde seg på dekk under overfart.
kommentar

Nytt år, ny Senja kommune, ny Troms og Finnmark fylkeskommune — og nye hurtigbåter. Hva som betyr mest for folk flest i den jevne hverdagen? Ja, gjett!

Man skulle nesten ikke tro at det går an, men: Hurtigbåtene har blitt tatt imot med jubel, fra mannskapet som har testet dem, fra de som prøvekjørte dem nordover fra Stord, fra passasjerer som fikk de første prøveturene på tidligvinteren — til de første passasjerene som gikk om bord da de ordinære rutene startet torsdag morgen denne uka. «Det er en utrolig artig og stor dag», sa fylkesordfører Ivar B. Prestbakmo (Sp), salangsværingen som i årevis har stått i stormen av kritikk mot hurtigbåtene som nå er faset ut. Alt tyder på at han nå går fra storm til stilla.


Åpnet nybygg på havneterminalen: – En gledens dag

– Vi kom litt dårlig ut på hoppkanten, men jeg er glad for at vi i dag kan levere en helt ny løsning, sa havnesjef Jørn Even Hansen i Tromsø havn før han åpnet nybygget med sluse og rulletrapp på havneterminalen.


Ivar B. Prestbakmo er stolt, og han har grunn til det. Det har vært en lang og tøff prosess. Etter å ha blitt bortskjemt med gode gamle «Fjordkongen» med VIP-salong, frokost, aviser og all verdens komfort kom en ny generasjon mer miljøvennlige hurtigbåter. Isolert sett var det et riktig politisk grep å sette miljøhensyn høyt på agendaen i anbudet den gangen.

Men spesielt den første perioden ble en nærmest parodisk forestilling med forsinkelser, kansellerte avganger, oter i propellene og tette dass. De reisende var rasende, noen tok personbilen fatt — og miljøsatsingen ble latterliggjort. «Isoporklosser» ble raskt tilnavnet. Det ble bedre etterhvert, men helt til de siste avgangene i 2019 ble forrige generasjons hurtigbåter gjenstand for sur kritikk, spesielt på grunn av mange kanselleringer forårsaket av «uvær».

Det som nå kommer er en samferdselsrevolusjon, på det som er Norges mest trafikkerte hurtigbåtrute. Ca. 200.000 passasjerer reiser med hurtigbåtene mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad hvert år. Halvparten av disse er av- og påstigende på Finnsnes, ifølge tall fra Troms fylkestrafikk. Det er store tall. men trolig kan de bli enda større. En hurtigbåtrute som havner i medvind med godt omdømme og gjetord om komfort, fart og fasiliteter kan bli en enda større publikumssuksess. Det å kunne oppholde seg på dekk under overfarten, enten der er på varme, stille sommerdager, eller litt ruskete vinterdager med nordlyset flammende over Malangen, kan jo faktisk bli en turistattraksjon. Og det kan komme mer.


Lut lei hurtigbåttrøbbel — nå kreves det svar

Gang på gang opplever passasjerer på ruta mellom Harstad, Finnsnes og Tromsø at avganger kanselleres. Nå reagerer også Troms Fylkestrafikk.


Troms fylkestrafikk må følge nøye med trafikkutviklingen og vurdere nye ruter. Kan en pendlerrute, som faktisk gjør det mulig å jobbe eller studere i Tromsø — men bo i Midt-Troms, igjen bli aktuell? Sist det ble testet ut havarerte prosjektet på grunn av dårlig oppslutning. Kanskje er tiden mer moden nå — med nye båter, bedre havnefasiliteter og et hinsides dyrt boligmarked i Tromsø? Og mer fleksible trender for både jobb og studier? Bare framtida vil vise, men det bør testes på nytt. Å reise fra Finnsnes sånn rundt klokka 07.00 og være tilbake igjen 17.30 kan være attraktivt både for studenter og arbeidstakere.

Jeg har fortsatt ikke fått testet de nye båtene. Første tur for min del går trolig i neste uke. Og for første gang på mange år er det med en følelse av glede og forventning. Jeg har vært passasjer på en båt av samme type i Ulsteinvik, og den var imponerende og ga reiselyst. Bare det å få bedre stoler, bedre plass og muligheter for å bruke PC betyr mye for både studenter og andre som ønsker å jobbe om bord.

Men det som først og fremst blir viktig er følelsen trygghet og kontinuitet, og forhåpentligvis at det blir båter å stole på — slik at antall kanselleringer og forsinkelser kan gå kraftig ned. Vi vet alle hvor vi bor, og at både Malangen, Solbergfjorden og Vågsfjorden kan være krevende — og ikke minst Gisundet når isen løsner i Laksfjorden.

Det er svært mange som ønsker de nye båtene varmt velkommen. Både passasjerer, men også mannskapet om bord som ofte lot det skinne gjennom at de var både flau og fortvilt når de gamle båtene var forsinket eller ble liggende ved kai av ulike årsaker.

Forhåpentligvis får mannskapet nå en bedre arbeidshverdag, som igjen vil bety at de reisende får en bedre opplevelse. Og forteller om det til andre, slik at enda flere hiver seg på reisen mellom de tre byene.

De nye hurtigbåtene er satt i rutetrafikk mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad. For første gang anløp Fjorddronningen og Fjordprinsen Finnsnes i ordinær rute torsdag.