Tilsvar til Bent-Joacim Bentzen (Sp), statssekretær i FD: «Vi skal ha en maritim helikopter-kapasitet»:

Hvis regjeringen ønsker en snarlig operativ maritim helikopterkapasitet for Kystvakten og Fregattvåpenet, er en nærliggendeløsning å reaktivere kontrakten med NHIndustries for NH90. Fortsatt vedlikeholder Forsvaret NH90 og flytimer på flåten øker samtidig som reservedelslagrene fylles opp. Flere og flere helikopter blir operative — til ingen nytte — siden kontrakten er sagt opp. Alle pilene for NH90 pekte for øvrig oppover da kontrakten ble sagt opp 10. juni 2022.

I påvente av en ny helikopterløsning burde NH90 fly og samtidig samle erfaring og data for egen overlevelse. Den har allerede søkt opp U-båt og operert tilfredsstillende fra kystvaktfartøy. Det kan ta flere år før nye helikoptre er på plass, og det er ikke sikkert at Forsvaret vinner en rettsak mot NHIndutries. Hva skal da gjøres med de 14 helikoptrene som Norge har kjøpt, tilpasset infrastruktur og verkstedsutrustning, reservedelslager og militært spesialutstyr anskaffet til helikoptrene?

Norge har de største og mest ressursrike havområdene i verden med en økende trafikk og med stor interesse fra stormaktene

Riksrevisjonen og Forsvarets Forsknings Institutt (FFI) er entydig på at suksessfaktorene for NH90 er rettidige leveranser av skrog, tilstrekkelig god tilgang på reservedeler, mange nok vedlikeholdsdokker, stor nok vedlikeholdsorganisasjon og tilstrekkelig med besetninger. Mye tyder på at dårlige kontrakter, eget planarbeid, ressursknapphet og organisatoriske utfordringer mellom Forsvarets Materielltjeneste (FMA), Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) og Luftforsvaret har vanskeliggjort innfasingen av NH90. Mottak, innfasing og drift i samme organisasjon er ikke alltid en heldig løsning.

Når statssekretæren i Forsvarsdepartementet Bent-Joacim Bentsen (Sp) i Folkebladet 19. september skriver at en grundig utredning fra forsvarssjefen kom med en tydelig konklusjon om at NH90 ikke ville klare å levere på de operative behovene, kan det være grunn til ettergå dette. Riksrevisjonens rapport, FFI studier og interne rapporter som «Med NH90 inn i fremtiden» gir faktaopplysninger.

Rolf Austgard Foto: Jan Erik Bergstad

I en rettsak med NHIndustries om tilbakelevering av NH90 og et krav på fem milliarder kroner fordi NH90 ikke klarer å levere er det usikkert om Forsvaret ved FMA vil vinne frem. En rettsak som kan ta flere år. Det er stilt spørsmål om sjefen for Luftforsvarets sin moralske argumentasjon for terminering av kontrakten pga. en flytime pris på 600.000 kroner, mens det belgiske forsvaret operer med en fjerdedel av denne prisen.

13 nasjoner opererer NH90, hvor Nederland, Frankrike og Belgia er i front, mens Finland og Sverige også flyr NH90. I Norge har vedlikeholdsorganisasjonen vært ineffektiv i 50 prosent av tiden pga. venting på deler, dette øker timesprisen.

Norge har de største og mest ressursrike havområdene i verden med en økende trafikk og med stor interesse fra stormaktene. Og med krig i Europa er det av vital betydning for suverenitetshevdelse, ressurs- og miljøkontroll og søk og redning at våre kystvaktfartøy og fregatter har helikopter embarkert. For fartøyenes oppdrag er helikopter en «force multiplier». La NH90 operere fra Kystvaktens og Marinens fartøyer inntil eventuelle nye helikopter er på plass!