Den 27. oktober var det stort oppslag i Nye Troms, - dekk og felg ødelagt på grunn av dypt hull i asfalten på den forferdelige Målsnesveien fylkesvei 854.

Ja slik har det vært over mange år og det blir bare verre og verre. Vegen fremstår som et lappeteppe/stridsvognløype også med dype hull/krater. Dette fører til stor slitasje og skade på materiell og folk som er avhengige av disse veier.

Annet vedlikehold enn lapping forekommer ikke og derfor har forfallet på fylkesvegene akselerert og disse fremstår nå som direkte trafikkfarlige. Det skiltes ikke, rekkverk siger ut, dype hjulspor og setninger utbedres ikke og så videre.

Etter at fylkene overtok ansvaret for disse vegene har ingen tatt ansvar for noe, jfr samme avis hvor fylkesråd for samferdsel Agnete Masternes Hansen (Ap) uttrykker sympati med de som får ødelagt biler og dekk — og ferdig med det.

Nå bør hele vegorganisasjonen strammes opp og ikke minst utførende entreprenører, Mesta i dette tilfelle.

I 2020 overtok fylkene det totale ansvar for fylkesvegnettet og flere titalls erfarne vegingeniører ble flyttet over fra statens vegvesen i Troms.

Det kommer nå signaler om at planlagt utbedring av blant annet Fv854 (Målsnesveien) i 2024 kan bli utsatt. En håper at fylkets ingeniører bruker vinteren til å planlegge midlertidige og lokale utbedringer for å bedre standarden på vegene frem til fullverdig utbedring starter.

Moderne snabel-lappebiler er lettvinte, men det finnes også moderne utstyr og metoder for å bedre vegenes kjørbarhet blant annet flatelapping av lokale partier som også forsterker.