Viser til innlegg i Folkebladet, mandag 26.6.2023.

Ordførerkandidat for Senja Ap, Marit Stubberud Hanssen, hadde fredag invitert fylkesrådslederen med seg på en rundtur i kommunen. Ser de bl.a. besøkte aksjonsgruppen for gang- og sykkelvei i Trollvik. Tilbakemeldingene fra fylkesrådsleder Torbergsen var at man jobber med å se på alternative måter å bygge gang- og sykkelvei.

Når argumentasjonen er økonomi, ved at gang- og sykkelveien på Laukhella endte til slutt på vel 72 millioner kroner for 2,7 kilometer. Og at det er en kjempeutfordring å komme i mål med alt til den prisen, så mener jeg dette er en utrolig uttalelse. Det koster å bygge gang- og sykkelveger i dag - det er verd hver en krone!

Journalisten spør videre; «Hva innebærer alternative måter»?

Fylkesrådslederen svarer: «– At man ikke følger statens håndbok, hvis det er mulig. Det er litt av det man gjør på fylkesveiløftet. Man gjør det godt nok, men det kunne vært gjort enda bedre. Det man ser på er om det kan være et alternativ med gang- og sykkelvei.»

Tommy Sarnes Foto: Maria Holm Simonsen

Godt nok er ikke svaret. Har skal vi følge samme standarden som da den første delen av g/s/fortau i Trollvik og Leiknes, og samme kvalitet som det som ble bygget på Laukhella til Islandsbotn. Her må jeg få nevne at offentlig veibygging, herunder gang- og sykkelveier samt fortau, skal bygges opp etter normene til Statens Vegvesen.

Det er helt utrolig dersom Fylkesrådslederen mener Troms Fylkeskommune (gjeldende fra 1.1.24) skal ha en egen norm, som fraviker standarden til Statens Vegvesen.

Er det slik at Fylkesrådslederen mener at gang- og sykkelveg i Trollvik og Finnfjord skal være en B-standard? At utbygging i Senja kommune skal ta til takke med noe dårligere enn Tromsø, Harstad?

Både i Trollvik og Finnfjord har man ventet i mange år på at det skal gjøres et løft for Trafikksikkerheten langs de tungt trafikkerte veiene. Jeg registrer at Fylkesrådslederkandidaten for Troms Fylkeskommune og ordførerkandidaten i Senja kommune, for Arbeiderpartiet, sier at man skal jobbe for å bruke pengene på en smartere måte? Det kan nok være greit, men det koster å bygge slik infrastruktur i dag, ikke la det gå ut over kvaliteten!

For 16 år siden lovde daværende Fylkesrådslederkandidat for Arbeiderpartiet, Paul Dahlø, og ordførerkandidat Martin Ness i valgkampen at dersom de kom til makta skulle gang- og sykkelveg i Trollvik prioriteres bygget. De kom i posisjon etter valget og Trollvik fikk sine første 2,8 km. Da basert på bl.a. øremerkede Trafikksikkerhetsmidler fra staten.

Kristina Torbergsen, du skal få et godt råd. Ta kontakt med Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og Statsminister Jonas Gahr Støre. Be dem å prioritere nye trafikksikkerhetsmidler NÅ, slik at fylkeskommunene på nytt kan bygge mere gang- og sykkelveier og andre trafikksikkerhetstiltak for de myke trafikkantene. Og, gå aldri på kompromiss på kvalitet, følg vegnormene.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her