Venstre har vært kritisk til Forsvarsministerens oppsigelse av NH90-kontrakten. Hvorvidt NH90-helikoptre er bedre enn Seahawk, kan for noen oppleves som et smalt tema i forsvarspolitikken, men dessverre handler dette om langt mer — nasjonalt og lokalt. Konsekvensen: Nasjonen har altså operative maritime helikoptre, men etter parkeringen av NH90 er Kystvakten helt uten helikopter for minst to år i den sikkerhetsmessig mest usikre tida siden andre verdenskrig, og samtidig er den viktige ressurs- og miljøovervåkinga blitt sterkt svekket. Så er det videre ukjent når fregattene og Hæren får tilgang på helikopter.

Roar Sollied Foto: Ida Larsen

Lokalt tappes Bardufoss flystasjon for kompetent og etterspurt personell som kan bli vanskelig å rekruttere inn igjen når det igjen måtte bli helikopteraktivitet på Bardufoss. Dette er også en nasjonal utfordring, for vi snakker om en av de aller viktigste stasjonene i nord for styrkeproduksjon, for vårt nasjonale forsvar og for NATO.

Fortsatt gjenstår finansiering av de «nye» helikoptrene til Kystvakten, Hæren og Fregattvåpenet — samt en rettslig avklaring/avhending av de mest moderne.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her